Loodusteaduslik kompetentsus

Tasemed II kooliastmele

Loodusteadusliku kompetentsuse tasemete kirjeldus II kooliastmele

Tase

Taseme kirjeldus

1

Tasemel 1 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, tuginedes valikvastustele või kirjutades lühivastuseid. Samuti oskab selline õpilane analüüsida tekste ja pilte ning viia neid omavahel kokku isegi siis, kui valikute seas on sellised, mida kasutatakse sageli valesti igapäevaelus või mis sobivad vastuseks erineva headusega väikeste nüansside tõttu. Taseme 1 õpilane oskab ka joonisete sisu analüüsi põhjal vastata valikvastuselisi küsimusi ning tulpdiagrammilt või skaalalt välja lugeda täpseid väärtusi. Lihtsal teemal saab ta hakkama ka valikutest sobiva uurimisküsimuse väljavalimisega.

2

Tasemel 2 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal protsesside kohta teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, mille puhul tuleb ise pikem vastus kirjutada. Samuti oskab selline õpilane lahendada tekstianalüüsil põhinevaid ülesanded, kus tuleb tekstiga kokku viia esitatud lause või sõna või tuleb päris ise pikem vastus kirjutada. Valikvastuselist küsimused on sageli keerulised segadust tekitavate valikute tõttu, mis võivad olla üldiselt õiged, aga ei ole seda lahendatava ülesande sisust lähtudes. Tasemel 2 olev õpilane saab hästi hakkama ka Internetist vajalike allikate ja neist info leidmisega. Veel iseloomustab selle taseme õpilasi oskus analüüsida lihtsamaid jooniseid, kus tuleb leida joonise põhjal põhjusi või erinevusi, vastates valikvastuselisi küsimusi. Ka iseloomustab sellel tasemel õpilast oskus tabelis oleva info alusel teksti luua või valikvastuselisi küsimusi vastata. Katse planeerimisel osatakse sõnastada hüpoteesi selle erinevaid osasid valides ning analüüsida vajadusi, et seejärel juba süsteemselt sisu (nt katsevahendeid ja materjale) planeerida. Iseloomulik on ka oskus põhjendada midagi teksti või joonise analüüsile tuginevalt.

3

Tasemel 3 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal protsesside kohta teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, mille puhul tuleb ise kirjutada pikem vastus kus on vaja mitu põhjust välja tuua või vaja järjestada mingi protsessi valikvastustena esitatud etapid. Veel iseloomustab selle taseme õpilasi oskus analüüsida lihtsamaid jooniseid, kus tuleb leida joonise põhjal põhjusi või erinevusi, vastates avatud vastustega küsimusi, mille vastus on kaheosaline või tugineb mitme joonise võrdlemisele igapäevaselt vähetuntud teemal. Tasemel 3 on tavaline ka oskust oma seisukohtade põhjendamine eelteadmistele tuginedes nii, et tuuakse välja mitu põhjust. Talle on iseloomulik ka oskus teha teksti analüüsile tuginevalt otsuseid, mis eeldavad erinevate aspektide kaalumist.

4

Tasemel 4 on õpilane, kellel on ainealased teadmised ka sellistest protsessidest, millega puutatakse igapäevaelus vähe kokku või mis on abstraktsed. Neid osatakse väljendada avatud vastustena ja teadusmõisteid kasutades. Veel iseloomustab sel tasemel olevat õpilast keerukate jooniste analüüsi oskus, kus tuleb võrrelda igapäevelus vähe ette tuleval teemal jooniseid ja vastata selle põhjal küsimusi avatud vastusena või eksitavate valikutega. Tasemel 5 oleva õpilase eriline oskus on aga jooniste koostamise oskus, kus punktid tuleb kanda joonisel kohtadesse, mille väärtused on telgedel näha. Veel iseloomustab sellel tasemel õpilast oskust tabelis oleva info alusel teksti luua või valikvastuselisi küsimusi vastata. Sellel tasemel oskab õpilane ka jooniste ja teksti analüüsist saadud teadmisi kokku viia, et neile tuginevalt anda mingil skaalal hinnanguid või teha prognoose.

5

Tasemel 5 on õpilane, kellel on ainealased teadmised ka sellistest protsessidest, millega puutatakse igapäevaelus vähe kokku või mis on abstraktsed ning ta oskab nende kohta küsimustele vastata isegi siis, kui valikvastuste hulgas on mitmeid segadust tekitavaid valikuid. Erinevaid infoallikaid otsides oskab ta hinnata ka nende usaldusväärsust ja oma seisukohta põhjendada. Veel oskab ta läbi viia keerukat mitme joonise võrdlevat analüüsi, kus tuleb avatud vastustena teha järeldused, milleks tuleb info kokku koguda mitmelt jooniselt või läbi näha eksitavaid valikvastuseid. Tabelis oleva info alusel peaks tasemel 5 olev õpilane oskama panna kirja ka selliseid seoseid, mis ei ole lihtsalt lineaarsed – kui ühe tunnuse väärtuse muutumisel teise tunnuse väärtus ei kasva või kahane samamoodi. Veel on sel tasemel olemas oskus valida katse planeerimisel ka keerukates ülesannetes sobiv uurimisküsimus ja järjestada katse etappe ning põhjendada mingite konkreetsete katsetingimuste vajalikkust. Omandatud teadmistele ja läbiviidud analüüsile tuginevalt on sel tasemel olev õpilane valmis looma keerukat mitmeosalist teksti mingi protsessi või katse käigu kirjeldamiseks. Samuti saadakse hästi hakkama teksti analüüsile tuginevalt probleemide sõnastamisega, kui tuleb mitu probleemi aluseks olevat aspekti välja tuua.

6

Tasemel 6 oskab õpilane koostada keerukaid jooniseid, kus tuleb punktid kanda joonisel kohtadesse, mille väärtused on telgedel toodud väärtuste vahepeal. Ka osatakse tabelis esitatud katsetulemusi seostada joonisel oleva infoga katsest ning selle alusel luua keerukat mitmeosalist teksti, kus tuleb avada seost, mille korral ühe tunnuse väärtuse muutumisel teise tunnuse väärtus ei kasva või kahane samamoodi. Katse planeerimisel oskab tasemel 6 olev õpilane sõnastada avatud vastusena ise uurimisküsimusi ning katsetingimuste põhjendamisel tuua välja mitmeid erinevaid aspekte. Otsustamist vajavates situatsioonides oskab ta isegi enda jaoks suhteliselt võõral teemal tuua neid otsuseid esitatud info analüüsile tuginevalt põhjendada vähemalt kolmest aspektist ning tuua otsustamisel välja mitmeid võrdväärseid alternatiive.