Loodusteaduslik kompetentsus

Tasemed I kooliastmele

Loodusteadusliku kompetentsuse tasemete kirjeldus I kooliastmele

Tase

Taseme kirjeldus

1

Tasemel 1 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, tuginedes valikvastustele või kirjutades lühivastuseid. Samuti oskab selline õpilane lahendada sisuteadmist mittevajavaid loogikaülesandeid ning analüüsida lihtsamaid tekste ja pilte ning viia neid omavahel kokku.

2

Tasemel 2 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal protsesside kohta teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, mille puhul tuleb ise pikem vastus kirjutada. Samuti oskab selline õpilane lahendada tekstianalüüsil põhinevaid ülesanded, kus tuleb tekstiga kokku viia esitatud lause või sõna. Need küsimused on sageli keerulised segadust tekitavate valikute tõttu, mis võivad olla üldiselt õiged, aga ei ole seda lahendatava ülesande sisust lähtudes. Veel iseloomustab selle taseme õpilasi oskus analüüsida lihtsamaid jooniseid, kus tuleb leida joonise põhjal põhjusi või erinevusi, vastates valikvastuselisi küsimusi. Iseloomulik on ka oskus põhjendada midagi teksti või joonise analüüsile tuginevalt. Katse planeerimisel osatakse mõnikord välja valida ka juba sobiv uurimisküsimus.

3

Tasemel 3 on õpilane, kes oskab vastata tuntud teemal protsesside kohta teadmiste meenutamist eeldavaid küsimusi, mille puhul tuleb ise kirjutada pikem vastus kus on vaja mitu põhjust välja tuua. Samuti oskab selline õpilane lahendada tekstianalüüsil põhinevaid ülesanded, kus tuleb tekstiga kokku viia esitatud lause või sõna, aga küsimus on keerukas seetõttu, et eksitavate valikvastuste hulgas on igapäevaelus sageli valesti kasutatud vastused, mis sobivad isegi ülesande sisust lähtudes. Veel iseloomustab selle taseme õpilasi oskus analüüsida lihtsamaid jooniseid, kus tuleb leida joonise põhjal põhjusi või erinevusi, vastates avatud vastustega küsimusi. Katse planeerimisel osatakse analüüsida vajadusi, et seejärel juba süsteemselt sisu (nt katsevahendeid ja materjale) planeerida. Sellel tasemel oskab õpilane ka kasutada tekstidest või katsetest saadud uut teadmist uue teksti loomisel või täiendamisel puuduvaid lünki täites.

4

Tasemel 4 on õpilane, kes oskab teksti analüüsides tuua välja mitme võrreldava objekti või protsessi erinevusi. Samuti oskab ta analüüsida ja võrrelda keerukaid jooniseid, mille  puhul on küll teema tuttav, aga segadust tekitavad küsimuse valikvastused, mille hulgas on mitmeid üldiselt õigeid, kuid mis ülesande sisust lähtudes ei sobi. Veel iseloomustab sellel tasemel õpilast oskus tabelis oleva info alusel teksti luua või valikvastuselisi küsimusi vastata. Katse planeerimisel osatakse välja valida uurimisküsimusi, kui teema on keskmise keerukusega. Tal on ka keerukamale teksti analüüsile tuginevad põhjendamisoskus ja hinnangute andmise oskus ning oskus teha ühele aspektile tuginevalt lihtsaid otsuseid. Sellel tasemel oskab õpilane ka jooniste ja teksti analüüsist saadud teadmisi kokku viia, et neile tuginevalt anda mingil skaalal hinnanguid või teha prognoose.

5

Tasemel 5 on õpilane, kellel on ainealased teadmised ka sellistest protsessidest, millega puutatakse igapäevaelus vähe kokku või mis on abstraktsed. Neid osatakse väljendada avatud vastustena ja teadusmõisteid kasutades. Veel iseloomustab sel tasemel olevat õpilast keerukate jooniste analüüsi oskus, kus tuleb võrrelda igapäevelus vähe ette tuleval teemal jooniseid ja vastata selle põhjal küsimusi avatud vastusena või eksitavate valikutega. Samuti osatakse leida täpseid väärtusi tulpdiagrammilt või mõõteriista skaalalt. Talle on iseloomulik ka oskus teha teksti analüüsile tuginevalt otsuseid, mis eeldavad erinevate aspektide kaalumist.

6

Tasemel 6 on õpilane, kellel on ainealased teadmised ka sellistest protsessidest, millega puutatakse igapäevaelus vähe kokku või mis on abstraktsed ning ta oskab nende kohta küsimustele vastata isegi siis, kui valikvastuste hulgas on mitmeid segadust tekitavaid valikuid. Veel oskab sel tasemel õpilane lugeda jooniselt välja infot, mille kohta tavaliselt selles vanuses õpilastel on vähe eelteadmisi. Seda infot oskab ta ka kasutada ja tõlgendada mitmel erinevalt viisil. Ka oskab ta tulpdiagrammi või mõõtvahendi skaala täpsel analüüsil leitud andmeid kokku viia muu diagrammilt leitava infoga. Veel on sel tasemel olemas oskus valida katse planeerimisel ka keerukates ülesannetes sobiv uurimisküsimus ja järjestada katse etappe. Kui tegu otsustamisega, siis osatakse oma seiskohta ühest või mitmest aspektist põhjendada ning tuua otsustamisel välja mitmeid võrdväärseid alternatiive. Omandatud teadmistele ja läbiviidud analüüsile tuginevalt on sel tasemel olev õpilane valmis looma keerukat mitmeosalist teksti mingi protsessi või katse käigu kirjeldamiseks.