Liitev klass, liitev kool

Sissejuhatus

Projekti üldeesmärk on toetada uussisserändajate kohanemist Eesti haridussüsteemis läbi koolikogukonna eesmärgistatud ja koordineeritud tegevuse. Projekt tugineb kooliväärtustele: sallivus, sõbralikkus ja koostöö ning on suunatud meeskondadele, kuhu kuluvad juhtkonna- ja tugisüsteemi liikmed, erinevate kooliastmete õpetajad, lastevanemate esindajad ja kohalike omavalitsusüksuste haridusametnikud.

Õpiväljundid

Kursuse läbinud koolimeeskonna liikmetel on:

  • teadmised seaduses sätestatud vastutusvaldkondadest uussisserändajate hariduse korraldamisel;
  • teadmised erineva kultuurikogemusega õpilaste väärtuste, hoiakute ja uskumuste erinevustest;
  • teadmised vaartuskonfliktide olemusest ja nendega toimetulekuviisidest;
  • teadmised psühholoogilise kontakti saamise võtetest ja mitteverbaalse käitumise erinevustest eri kultuurikogemusega õpilastel;
  • teadmised juhtimisvõtetest, et liita erineva kultuurikogemusega õpilasi ühtsesse klassi- koolikollektiivi;
  • esmased oskused toimetulekuks võõraviha ja rassismi väljendavate väljaütlemistega ja demagoogiaga;
  • oskused kasutada probleemsituatsioone, rollimänge jm eri kultuuridest õpilaste vastastikuse mõistvuse ja sallivuse suurendamiseks;
  • oskused kasutada probleemilahendusmeetodit kooli arendamisel eri kultuurikogemusega õpilaste ühtseks kollektiiviks;
  • oskused kontakti saamise võtetest õpilase ja perega, kellega suhtlemiseks puudub ühine keel.

Antud õppevahendi eesmärgiks on toetada kursuse õpiväljundite saavutamist, samuti on see kasutatav iseseisva materjalina uussisserändajate kohanemise toetamisel.

Koolituskontseptsiooni ja õppevahendi autorid:
Heiki Krips (Tartu Ülikool, haridusjuhtimise lektor)
Karmen Trasberg (Tartu Ülikool, haridusteooria lektor)
Jüri Ginter (Tartu Ülikool, haridusõiguse lepinguline lektor)
Kristi Aria (Tartu Rahvusvahelise Kooli direktor)
Kadi Rätsepp (Tartu Rahvusvahelise Kooli õpetaja)
Väliseksperton Fatemeh Tavakoli (Tartu Ülikool, semiootika ja kultuuriteaduse doktorant)

Koolituse ja selle juurde kuuluva õppevahendi ettevalmistamist on toetanud: Euroopa Liit Varjupaiga-, Rände- ja Integratsioonifondi kaudu ja Eesti Vabariigi Siseministeerium.