Liitev klass, liitev kool
Õpilaste rollid (tüüpilised käitumisviisid) klassis ja klassi juhtimine
Kui sotsiaalseid rolle defineeritakse sotsiaalpsühholoogias läbi rolliootuste (mida teised meilt meie selles või teises rollis ootavad) ja roll on kultuurispetsiifiline (ootused tuginevad antud kultuuriruumis valitsevatele väärtustele, kommetele, uskumustele jm., siis rolle väikeses grupis on defineeritud kui tüüpilisi indiviidide käitumisviise. Seega tuleb vahet teha sõna roll neil erinevail tähendusel (lisaks veel roll teatris, filmis). Järgnevalt räägitakse õpilaste rollidest kui tüüpilistest käitumisviisidest.
Õpetajal on kasulik teada, et klassis nagu igas muus sotsiaalses grupis esineb teatud kindlate tüüpiliste rollide täitjaid. Kes on vaikne ja tagasihoidlik, see on seda enamasti alati. Kes on aktiivne on seda samuti sagedasti. Inimesed kalduvad grupis, sõltuvalt isiksusest, huvidest, hoiakutest jms, käituma kindlal viisil. Õpilase tüüpiline roll klassiruumis, tähendab tema korduvaid, sarnaseid käitumisviise. Mitmed grupiteoreetikud on taolisi rolle kirjeldanud, kusjuures esitatud rollide hulk ja sisu eri autoritel varieerub (Benne ja Sheats 1948; Millis ja Cottell 1998; Smith 1996). Kuigi mõned autorid on esitanud üle kahekümne rolli (Benne & Sheats, 1948), saab õpetaja õpilaste tüüpiliste rollide määratlemisel vähemaga hakkama. Vaatleme õpilase rolle mis sagedasti klassis esinevad:
Õpetajal/klassijuhatajal on sageli mõistlik proovida juhirolli võtvate õpilaste potentsiaali ära kasutada, jagades nende vahel vastutusvaldkondi või ärgitades neid koostööle (koosjuhtimisele). Juhi rolli võttev õpilane on õpetajale suureks abiks, kui õpetaja oskab teda oma liitlaseks muuta. Õpetajal tuleb jälgida, et selline õpilane teiste üle liigselt domineerima ei hakkaks. Selle vältimiseks saab õpetaja/klassijuhataja rääkida õpilastele demokraatlikust juhtimisest ja õpetada õpilastele demokraatlikku otsustamise viisi (arutelu, kus kõik saavad oma arvamust väljendada ja hääletada).
Õpetaja ülesanne on agressiivsete kalduvustega võimutahtjat reaalsest võimust eemal hoida. Põhjuseks on see, et säärane õpilane, olles liigselt enesekeskne, ei taha teiste õpilaste huvide ja vajadustega arvestada. Võimutahtja võib sagedasti õpetajat „rünnata“ (vaidleb demonstratiivselt vastu, sõimab, on ebaviisakas jms) isegi mitte seepärast, et õpetaja on inimesena talle ebameeldiv, vaid seepärast, et nii saab ta klassile näidata, „kes on kõvem“. Õpetaja ainuvõimalik käitumine võimutahtjaga on kehtestamine.
Õpetaja rahulik ja kindel suhtlemine täiskasvanu tasandil näitab nii võimutahtjale kui klassile, et juhtimine (võim) on õpetaja käes. Kui õpetaja käitub alistuvalt, kasutades näiteks paluvat tooni, siis annab see võimutahtjale hoogu juurde. Õpetaja agressiivne käitumine otsekui näitab sellisele õpilasele – „Vaatame, kes peale jääb“ ja see kutsub võimutahtjat edasi sõda jätkama.
Õpetaja soovitav suhtlemine ründajaga on sarnane suhtlemisega võimutahtjaga. Kehtestav käitumine on siin õpetaja põhiline tööriist. Enamasti tuleb ründajaga töötada ka tunniväliselt, vajaduse korral haarates kaasa õpilase vanemaid ja kooli töötajaid. Õpetajal tuleb näha nii võimutahtja kui ründaja halva käitumise taga tema isiksuslikku probleemi, ja see on negatiivne enesessesuhtumine. Mida noorema õpilasega on tegu, seda enam on siin tulutoov „hea sõna võidab võõra väe“ tüüpi lähenemine säärastele õpilastele. Muidugi seda mitte halva käitumise ajal.
Eksitaja eriliik on naljategija, kes domineerib naljade kaudu. Naljategija püüab (nagu laps, kes on saanud nalja esitamisel ahaa-elamuse) jätkuvalt katsetada erinevaid võtteid, mis teisi õpilasi naerma paneks. Grupiteoreetikud ütlevad, et naljategija on probleeme lahendavas rühmas otstarbekas vaid siis, kui tüli on majas ja pinge osaliste vahel on tõusnud kõrgele. Kui aga valitseb töine õhkkond, siis on naljamehe mõju töömeeleolule hukatuslik. Sageli ei saa naljategija üldse aru, et tema naljad teisi või õpetajat segavad.
Õpetaja tunnivälised vestlused eksitaja rolli võtva õpilasega võivad õpilase käitumist parandada, kui õpetaja ennast talle agressiivselt ei vastanda ja püüab oma ootusi tema käitumise suhtes põhjendada. Eksitaja pole tavaliselt pahatahtlik, vaid lihtsalt suure tähelepanuvajadusega.
Õpetajal/klassijuhatajal tuleks püüda mõista, mis tingib õpilase passiivsust ja sellele vastavalt toimida. Kui õpilase passiivsuse taga on tema „miinusmärk“ ja õpilane peab ennast teistest halvemaks, siis vajab õpilane tuge ja toetust, mis aitaks tal ennast positiivselt hindama õppida. Sageli tuleb õpetajal passiivse õpilase aktiveerimiseks talle otseselt sõna anda „Mida sina arvad?“ või „Kuidas sina seda lahendaksid?“ stiilis. Grupiteoreetikud ütlevad, et passiivsetel on grupile palju anda ja grupi juhi ülesanne on passiivseid motiveerida olema aktiivsemad.