Andmete kogumisele järgneb nende analüüsimine. Analüüs võimaldab probleemkäitumise olemust mõista ning tõhusama lahenduseni jõuda. Andmete analüüsimiseks on mitmeid meetodeid. Järgnevalt käsitleme käitumise funktsiooni analüüsi ja biopsühhosotsiaalse analüüsi mudelit.
Selle kasutamise korral üritab hindaja mõista, mis on lapse probleemse käitumise otstarve (miks laps vastavalt käitub). Mudel lähtub biheivioristlikust lähenemisest. Laps üritab häiriva käitumisega saavutada mingit talle soodsat tagajärge:
Käitumise funktsiooni analüüsi korral määratletakse, millised sündmused ja tegevused eelnevad vahetult häirivale käitumisele (st on käitumise ajendiks) ning mis on väärkäitumise tagajärjeks. Käitumise otstarbe üle otsustamine vaid häirivale käitumisele eelnevat analüüsides viib sageli ekslike järeldusteni.
Hindaja peab
Mudeli kasutamise korral on hindaja vaade probleemkäitumisele ökosüsteemne, st last nähakse erinevate keskkondlike teguritega seoses ning fookuses pole ainult laps, vaid kogu süsteem, mis last ümbritseb.
Hindaja esitab endale valdkondade kaupa küsimusi, mis konkreetses valdkonnas põhjustab lapsele raskusi ja neid alal hoiab.
Valdkondadeks on
Analüüsi alustatakse nö lapsest kaugemalt – koostatakse loend probleemi säilimist soodustavatest teguritest, tehakse otsustus, millised tegurid on muutumatud (staatilised) ja millised muudetavad (dünaamilised).
Õpetajat ja teisi tugikava koostajaid aitavad analüüsil järgmised küsimused:
Keskendutakse nendele teguritele, mida saab muuta, mille muutmine võib olla haridusasutuse pädevus ning millest võib eeldada lapse toimetuleku kasvu. Näiteks: lapsel on diagnoositud Aspergeri sündroom (so muutumatu tegur), kuid lapse juhendamisel on õppekeskkonnas struktuuri ja rutiini rakendamise määr muudetav ja personali poolt kontrollitav tegur.
Hoolimata valitud analüüsi meetodist peaks tugikava koostajad jõudma oletuseni (hüpoteesini) miks laps on raskustes. Hilisema töö käigus võib selguda, et hüpotees osutus ebatäpseks, kuid selle esialgne sõnastamine võimaldab probleemi lahendamisele läheneda.
Tugikava koostaja võib oma väljaõppest, kogemustest ning vaatluse all olevast probleemi(de)st tulenevalt eelistada üht nimetatud mudelitest. Keerulise juhtumi puhul võib kasulikuks osutuda mõlema mudeli järgi olukorra analüüsimine.