Joonistamise õpetamine vasakukäelisele lapsele

Näpumängud

Näpumängud on väikeste randme- ja sõrmelihaste arendamist ja koordinatsiooni soodustavad harjutused. Lastega tuleks julgelt kasutada erinevaid näpumänge, sest need arendavad lapse üldist koordinatsiooni ja peenmotoorikat, käe ja silma koordinatsiooni, käe- ja silmamõõtu, võimet hoida õigesti käes joonistusvahendit ja hiljem kirjutusvahendit. Samuti õpib laps määrama suunda (vasak-parem, üles-alla) ning lapsel areneb liigutusmälu. Kõik eelnev lihtsustab pliiatsi õige hoiu saavutamist. Sõrmelihaste arendamine on pikaajaline protsess, millega tuleks alustada võimalikult varakult. Näpumängude läbiviimisel on oluline jälgida, et õpetamise tempo oleks rahulik, sest nii saab laps tunda rõõmu oma sõrmede valitsemisest.  

Järgnevalt on toodud kolm autori koostatud näpumängu.

“Linnunokk”

Tsip-tsip, tsip-tsip(nimetissõrm ja keskmine sõrm moodustavad linnu ülemise noka ja pöial alumise noka.

Igal silbil surub näpulind noka kõvasti kokku ja teeb siis jälle lahti).

laulab oksal linnuke.

Tsip-tsip, tsip-tsip (imiteeritakse taas linnunoka liikumist),

ütleb tere minule.

Nokib maast, tsip-tsip (imiteeritakse näppudega linnunoka liikumist maapinnal),

püüab õhust, tsip-tsip(imiteeritakse näppudega linnunoka liigutusi õhus).

ja tsiuhti, läks peitu (käed kiiresti selja taha)

“Aita väikest lindu”

Vahendid: pesulõks, alustaldrik või kauss, väikesed lõigud karvasest traadist

Õpetaja jutustab lapsele loo: „Väike näljane linnuke tahtis väga süüa, aga tema söögikauss oli täitsa tühi. Aita linnul väiksed ussid/ seemned kaussi korjata, et lind saaks süüa. Ole ainult hästi ettevaatlik ja pane iga ussike/seeme kaussi ükshaaval.“

Õpetaja näitab ette, kuidas linnud seemneid/ussikesi nokivad, kasutades selleks pesulõkse. Peale tegevuse lõppu tänab lind abilist. 

limd.jpg

“Linnukesi abista ja koos nendega sa rõõmusta”

Töövahendid: papp, harilik pliiats, käärid, värvilised suled, liikuvad silmad, liim, 3 puidust pesulõksu, viltpliiatsid (punane, kollane ja sinine)

Õpetaja ettevalmistus: joonistab papile 15cm läbimõõduga ringi, lõikab selle välja, jagab ringi kolmeks ühtlaseks sektoriks. Värvib kaks kõrvuti olevat sektorit ühte värvi (kasutades põhivärve). Kaunistab pesulõksud (võiks teha seda koos lastega) lõikab kolmnurga linnu nokaks (1 kollast, 1 punast ja 1 sinist), kleebib need pesulõksudele. Alguses kasutuses kolm pesulõksust lindu (üks sinise nokaga, üks kollase nokaga ja üks punase nokaga).

Õpetaja jutustab lapsele loo: „Kõik kolm linnupoega läksid õue lendama, aga nad eksisid ära ja ei osanud enam koju tagasi tulla. Linnukesed on nüüd väga kurvad. Palun aita igal linnul oma koju jõuda. Vaata mis värvi on linnu nokk ja leia talle õige kodu.”

Mängu arendus: 1) algselt on mängus kolm pesulõksu, seejärel võetakse mängu kuus pesulõksu. Endiselt tuleb jälgida, et iga lind jõuaks koju. Laps nimetab mis värvi linnud koju jõudsid; 2) õpetaja annab lapsele tavalise papist ringi, mille läbimõõt on vähemalt 15cm. Laps ise kaunistab oma linnupesa ja seejärel saab laps katsetada kui palju linnukesi tema loodud pessa mahub. 

lind3.jpg

 

 Järgnevalt tuuakse välja mõned internetiallikad, kus käsitletakse erinevaid peenmotoorikat arendavaid harjutusi:

  • https://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/14236/npumngude_nidised.html
  • http://www.lasteaed.net/uploads/napumangud.pdf
  • http://oppematerjalid.onepagefree.com/?id=16369&onepagefree=55f7ab99fe14731f062139542330ff9f

Ilmunud on ka vahvaid näpumängu raamatuid:

  • Kalamees, E. (2006). Kus mu pöial? Rakvere: TLÜ Rakvere kolledž
  • Kalamees, E. (2012). Kus mu väikeats! Rakvere: TLÜ Rakvere kolledž

Lõbusat tegutsemist!