Visuaalsete pädevuste harjutusvara
Kompositsioon
Kompositsiooni all mõistetakse teose ülesehitust (Kärner, 2006). Sõnana tähendab kompositsioon millegi koostamist, erinevate osade ühendamist tervikuks (Kärner, 2006; Sõnaveeb, 2022). Et videokaader on kahemõõtmeline ja selle suurus on kuvasuhte kaudu ette antud, on videokaadri komponeerimisel oluline läbi mõelda, kuidas kaadrit olulisega täita nii, et vaataja jaoks oleks sõnum arusaadav (Thompson ja Bowen, 2009).
Kompositsiooni keskmes ehk fookuses on kaadri kõige olulisem element, inimese puhul tema nägu või silmad, maastikukaadri puhul inimeste, puude, loomade või ehitiste rühmad. Kompositsiooni kese peab äratama tähelepanu (Kärner, 2006). Tihti kasutatakse nihkes fookust, st kompositsiooni kese ei ole kaadri keskmes (Kärner, 2006), vaid sellest veidi vasakule või paremale, üles või alla nihutatud. Levinud nn nihkes fookuse kasutamise viis on kompositsiooni keskme asetamine kuldlõikelisele jaotusele (Kärner, 2006).
Alloleval joonisel on toodud videotöös kasutatavad kujuteldavad vertikaalsed ja horisontaalsed jooned kaadris, mis aitavad leida sobivaid tähelepanupunkte (joonisel tähistatud roosade täppidena). Ehkki lõplikus kaadris on taoline ruudustik kujuteldav, siis enamik tänapäevaseid kaameraid (ka telefonikaamerad) võimaldavad kolmandike reeglit illustreeriva ruudustiku pildiotsijasse kuvada. See võimaldab kadreerimisel paremini rakendada vertikaalseid ja horisontaalseid jooni ning tähelepanupunkte.
Järgneval fotol on kolmandike reeglit tähistav ruudustik ja tähelepanupunktid paigutatud fotole, et illustreerida seda, kuidas mannekeen on lähtuvalt kolmandike reeglist kaadrisse paigutatud. Mannekeeni keha paigutamisel kaadrisse on lähtutud paremale jäävast kolmandikust, sest tema pilk on suunatud pigem vasakule. Mannekeeni pea kõrguse ja silmade asukoha määrab seega ülemise horisontaalse joone ja parempoolse veritkaalse joone ristumispunkt, mis on üks neljast võimalikest tähelepanutsoonidest.
Järgneval fotokollaažil on toodud näiteid kolmandike reegli erinevatest rakendamisvõimalustest:
Järgnevas fotokollaažis on esimesel pildil mannekeen kadreeritud kolmandike reeglist lähtuvalt, teises aga paigutatud pigem kaadri keskele. Võib öelda, et fotona ei ole teise pildi kompositsioon kuigi kehv, ent videotöös kasutatakse kaadri keskmest lähtuvat kompositsiooni väga kindlates kontekstides, näiteks olukorras, kus kaadris esineja pöördub otse vaataja poole nagu uudistesaates (Thorsen & Möller, 1996). Teist fotot võib nimetada ka suletud kaadriks (vt täpsem selgitus ja näide allpool), sest selle kompositsiooni puhul ei teki muljet, nagu jätkuks antud kompositisoonisüsteem ka kaadriväliselt (Thalheim, 2011). Enamasti kasutatakse videotöös esimesele fotole analoogset kompositsiooni, kus inimene kaadris paigutatakse kolmandike reegli järgi kas vasema või parema vertikaaljoone lähistele. Seda tehakse põhjusel, et video puhul on tegemist kaadrite jadaga ning avatud kompositsioon (vt täpsem selgitus ja näide allpool) annab mõista, et kaader on sisuliselt seotud sellele eelnenud ja/või järgnevate kaadritega. Niiviisi on vaatajal hõlpsam täita need osad videoloost, mida tegelikult kaadrites näha ei ole, nt olukorras, kus kaks inimeset omavahel vestlevad ning kumbagi näidatakse suurplaanis (Thorsen & Möller, 1996).
Järgnevalt on toodud mõned võtted, mis abistavad videotöös kolmandike reegli rakendamist. Allolev näide illustreerib nn pearuumi jätmise põhimõtet (Thompson & Bowen, 2009), mis tähendab, et üldiselt jäetakse kaadris oleva inimese pea kohale natuke ruumi (Thorsen & Möller, 1996), kuid mitte liigselt nagu on näidatud esimesel fotol. Sellel fotol on tekitatud olukord, kus kogu kaadri ruum ei ole efektiivselt täidetud. Mannekeeni pea kohal on liiga palju tühja ruumi, mis muudab kaadri informatsioonivaeseks (Thompson & Bowen, 2009).
Järgneva fotokollaaži esimene foto illustreerib olukorda, kus kaadris olevale mannekeenile ei ole jäetud piisavalt ruumi selles suunas, kuhu ta vaatab ja räägib. Kuivõrd mannekeen on kaadriservale lähedal, mõjub serv nagu sein ning jääb mulje, et mannekeen lõksus (Thompson & Bowen, 2009). Mannekeeni selja taha jäävat ruumi nimetatakse negatiivseks ruumiks (Thompson & Bowen). See hõlmab suurt osa kaadrist, kuid ei anna kuigi palju informatsiooni edasi. Teisel fotol on ruumi vaatamise ja rääkimise suunas piisavalt. Video vaataja saab ise luua pildis tasakaalu ning leida seosed järgnevas kaadris näidatava vestluspartneriga (Thorsen & Möller, 1996).
Järgmise kollaaži esimesel fotol on tegemist avatud kompositsiooniga. See tähendab, et kaadri põhijooned ja mannekeeni liikumine on suunatud pildist välja (Kärner, 2006). Ühtlasi vastab see näide põhimõttele, et video vaataja tahab teada, kuhu kaadris olev inimene teel on (Thorsen & Möller, 1996). Teisel fotol on aga kujutatud kahte mannekeeni, kes näivad olevat omavahel interaktsioonis. Kompositsioon on suletud, sest kompositisooni põhijooned suunduvad pildi keskmesse (Kärner, 2006). Kõik kaadris oluline toimub nende kahe vahel ning sestap pole kaadrit vaadates ka eeldust, et midagi olulist võiks toimuda sellest kaadrist väljaspool.
Kokkuvõtteks. Kolmandike reegli rakendamine videotöös on üpris levinud ning olemuselt on reegel üpris lihtne järgida ka alustajale videograafile. Täiendavad võtted, nagu pearuumi, tegevuse ja liikumise suunas ruumi jätmine aitavad reeglit paremini rakendada.
Üks põhimõte, mida videotöös enamasti jälgitakse, puudutab kaamera asukohta kaadris oleva inimese silmade kõrguse suhtes (Thompson & Bowen, 2009). Kui on sellest aspektist lähtuvalt soov saavutada neutraalse alatooniga kaader, peaks kaamera kõrguse valima lähtuvalt kaadris oleva inimese silmade kõrgusest, ehk kaamera paigutatakse inimese silmadega samale kõrgusele. Niisuguses olukorras on niihästi kaadris olev inimene kui ekraani taga olev vaataja võrdsel positsioonil (Thompson & Bowen, 2009). Kui aga kaamera on inimese silmadest kõrgemal (vt all oleva kollaaži esimest fotot), kannab see video vaataja jaoks sõnumit, et kaadris olev inimene on pisendatud, allutatud, nõrk (Thompson & Bowen, 2009). Niisugust kaamera paigutust kutsutakse ka kärbseperpsektiiviks. Teine foto illustreerib vastupidist olukorda, st kaamera on kaadris oleva inimese silmade kõrgusest oluliselt madalamal. Nüüd on kaadris olev inimene tähtsam, suurem, võimsam kui video vaataja (Thompson & Bowen, 2009). Seda paigutust kutsutakse konnaperspektiiviks.
Samas, võib konna- ja kärbseperspektiivi kasutamine erinevates kontekstides pakkuda tavatut vaatenurka. Näiteks alloleva kollaaži esimene foto on pildistatud täielikult ülevalt alla suunas. Ülased näivad väikesete valgete täpikestena ning nende paiknemine moodustab mustri. Teises näites on need samad ülased pildistatud võimalikult maapinna lähedalt. Niisugune kaamera nurk võimaldab maailma jäädvustada kaadris olevate esemete perspektiivist. Eriti oluline on kaamera kõrgust jälgida olukorras, kus töötatakse laste või loomadega, sest vältimaks kaamera kõrgusest tingitud lisatõlgendusi, on tarvis filmida nende silmade kõrguselt.
Varasemates peatükkides on videotöös soovitatud kasutada pigem nihkes kompositsiooni (vt kolmandike reegel), siiski tasub sobivas kontekstis proovida ka sümmeetrilist kaadrit. Sümmeetria puhul on kaadri keskteljest või -punktist võrdsel kaugusel olevad osad ühetaolised või peegeldavad teineteist (Kärner, 2006). Alloleval kollaažil on toodud mõned näited sümmeetrilistest kaadritest:
Üks huvitav võte kadreerimisel on raamimine, mis lähtub kaadrisügavuse elementide (esi-, kesk- ja tagaplaan) kasutamisest kompositsioonis. Raamimisel leitakse kaadri esiplaanile kesk- või tagaplaanil toimuvat tegevust raamiv ese. Alloleva kollaaži esimesel fotol on näha raam, mis on tekitatud läbi mänguväljaku atraktsiooni sisse lõigatud avause. Raami abil on fotol tähelepanu keskmes hoopis tagaplaanil toimuv. Teisel fotol moodustavad oksad raami tagaplaanil oleva liivaranna ümber ning kolmandal fotol raamistab Toomikiriku võlv keskplaanil asuvat varemete sisemust.
Kaadrisügavuse loomiseks saab hõlpsasti ära kasutada ka koonduvaid diagonaalijooni, nagu on illustreeritud järgneval kollaažil:
Järgneva kollaaži esimesel fotol on Ahja mõis kadreeritud sümmeetriliselt, teisel fotol aga pigem nihkes kompositsioonist lähtudes. Nagu näha, võivad mõlemad variandid olla mõjusad.
Selle alajaotuse viimasel kollaažil on näha sümmeetriliselt (1. foto) kadreeritud tee, mille äärtest tekivad diagonaalsed koonduvad jooned, mis korduvad ka heinamaa eri värvi kihtides. Teisel fotol on aga nihkes kompositsiooni kese ning tee servade moodustatud koonduvad diagonaaljooned on asetatud pigem vasakule kolmandikule. Sõlutvalt kontekstist võivad mõlemad kompositsioonid olla sobilikud kasutada.
Kaadri komponeerimiseks on seega mitmeid erinevaid viise ning siin toodud võtete loetelu ei ole lõplik. Küll aga on peatüki autorite õpetamiskogemus näidanud, et need võtted videovaldkonnas alustavatele õppijatele jõukohased, ent samas ka arendavad.
Maran, M. (2007). Filmiterminid ajakirjas Teater. Muusika. Kino. Magistritöö. Tallinna Ülikool, Eesti filoloogia osakond
Sõnaveeb. (2022). Eesti Keele Instituut. Kasutatud 31.08.2022. https://sonaveeb.ee/search/unif/dlall/dsall/kompositsioon/1
Thalheim, T. (2011). Väike inglise-eesti seletav filmisõnastik. Magistritöö. Tartu Ülikool, Germaani, romaani ja slaavi filoloogia instituut
Thompson, R. & Bowen, C. J. (2009). Grammar of the Shot. London: Focal Press.
Thorsen, M. & Möller, H.-G. (1996). Teleajakirjandus. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Vakker, E. (2014). Filmi järeltootmise inglise-eesti valiksõnastik. Magistritöö. Tartu Ülikool, Germaani, romaani ja slaavi filoloogia instituut