M-turundus kaubandussektoris
Sissejuhatav ülevaatevideo m-turundusest ja m-kaubandusest:
Sinisalu (2012) toob Euroopa Liidu ja Ameerika Ühendriikide m-kaubanduse trendide kokkuvõttes välja asjaolu, et 50% nutitelefonide omanikest kasutab seadet kas hinnavõrdluseks või tooteinfo otsimiseks. Samuti ilmnes vastavast uuringust, et 62% nutitelefoni omanikest oleks huvitatud kaupluses viibimise ajal eripakkumiste saamisest oma telefoni ning 30% oleks valmis ka makseid mobiili abil sooritama. Samas peitub siin ka peamine probleem kaupmeeste jaoks: nutiseadmest saab sisuliselt hinnakalkulaator ning tarbija hakkab kõiki hindu pidevalt võrdlema. Kuna nutiseade muudab hinnavõrdluse kiireks ja mugavaks, siis aina enam käiakse poodides kaupu uurimas ja katsumas ning hiljem ostetakse need veebipoodidest või müügikeskkondadest (nt eBay, Amazon jm).
Rakendusvõimalused
Eelduste kohaselt on m-kaubandusel potentsiaali kasvada suuremaks äriks kui on e-kaubandus praegu. Seda just peamiselt info kasutusmugavuse ning mobiilsuse tõttu. Sellest tulenevalt on oluline vaadata üle organisatsiooni turunduskommunikatsioon ka mobiilsete kanalite valguses, nt optimeerida ettevõtte koduleht ka mobiilsele seadmele või kaaluda, kuidas kasutada m-turunduse võimalusi teenuse või toote müügi puhul.
Veebipõhises äris edukalt hakkama saavatel ettevõtetel ja e-poodidel on võimalus m-turunduse abil oma tegevust edasi arendada ka mobiilsetes seadmetes. Näiteks üritab veebikaubamaja Amazon võita füüsilistelt poodidelt kliente rakendusega Amazon PriceCheck, mis võimaldab poes mõne toote triipkoodi skannides kiirelt teada saada, kui palju maksab sama toode Amazonis. Samal põhimõttel toimib nt ka ShopSavvy rakendus, mis toote triipkoodi skannimisel näitab sama toote hindu nii e-poodides kui ka konkureerivates kauplustes. (Rannaberg 2012)
Teisalt on nutitelefonide levik ja m-turundus just vastupidi hea võimalus kauplustele, kes pole saanud või suutnud e-kaubandusega siiani kaasa minna.
M-turundus loob jaekaupmeestele uued võimalused siduda online– ja offline-tegevusi ning saata operatiivselt kaupluse lähedal asuvatele tarbijatele huvitavat infot või sooduspakkumisi reaalajas, millele tarbijad saavad ka kohe reageerida.
Mõned võimalikud m-turunduse võtted füüsilistes poodides:
- poodi meelitamine lokaalsete mobiilsete pakkumistega (nt allahindlustest teavitamine kaubanduskeskustes);
- mobiiliseadmesse saadetavad kupongid, tarbijamängud, auhinnad jm;
Lifehack koduleheküljel on loetletud 30 parimat hinnavõrdlusrakendust, mille abil saab hindasid võrrelda nii online- kui tavapoodides ning paljudes erinevates toote- ja teenusekategooriates – esmatarbekaupadest hotellideni.
http://www.lifehack.org/articles/money/30-best-price-comparison-apps-you-need-download-now.html (URL kasutatud aprillis 2017)
- Tooge välja m-turunduse positiivseid ja negatiivseid aspekte jaekaupmeeste jaoks.