1. Turunduskommunikatsioon mobiilsetes kanalites ehk m-turundus

Mobiilne turundus e m-turundus (mobile marketing) on praktikate kogu, mis võimaldab organisatsioonidel suhelda ja sidestuda oma sihtrühmaga interaktiivsel ja asjakohasel moel igasuguse mobiilse seadme või võrgu kaudu (Mobile Marketing Association 2012).

Turunduskommunikatsioon mobiilse seadme kaudu eristub nö klassikalisest e-turundusest, ehk turundusest online-kanalites peamiselt, tehniliste rakendusvõimaluste poolest ning ka tarbija kasutuskogemusest lähtuvalt (seade, mis on pidevalt kaasas). Samas on palju varasemad online-kanalid (nt sotsiaalvõrgustikud, videote jagamise keskkonnad jm) üha enam tarbijate poolt kasutatavad just mobiilsetes seadmetes, mille osakaal infotarbimises kasvab jätkuvalt.

M-turundust ehk turundust mobiilsete kanalite kaudu on tehtud ka palju varem (SMS- ja MMS-reklaamid ja pakkumised, helinatoonid jm), ent turunduskommunikatsiooni seisukohalt tõeliselt atraktiivseks on see kanal kujunenud alles viimasel aastakümnel, seda tänu nutitelefonide ja tahvelarvutite kiirele arengule ja kättesaadavuse paranemisele (nutitelefonide hinnad on jõudnud tavaliste mobiiltelefonidega samasse hinnaklassi).

Joonis 1. Nutitelefonide kasutajate osakaal maailmas 2005-2015 näitab nutitelefonide kasutajaskonna hüppelist kasvu maailmas viimastel aastatel

joonis.png

Allikas: Meeker 2016.

Kui 2011. aastal oli igal viiendal eesti elanikul nutitelefon (Kärner 2011), siis 2016. aastaks kasutas nutitelefoni 68% eesti elanikkonnast (Google Consumer Barometer 2015-2016).

Joonis 2. Nutitelefonide kasutajate osakaal Eesti elanikkonnast 2016.aastal näitab nutitelefonide kasutajaskonna stabiilset kasvu viimastel aastatel.

joonis_2.png

Nutitelefonide funktsionaalsuse kiire arengu kaudu on mobiiltelefonist märkamatult saanud pea kogu igapäevast tegevust koordineeriv universaalne infoseade. See aga omakorda teeb mobiilsele seadmele turundamise ääretult atraktiivseks, sest nüüd on võimalik oma sihtrühmaga suhelda suvalisel ajahetkel (kuna seade on praktiliselt kogu aeg sisse lülitatud) ning mis peamine – personaalselt. Samuti võimaldab m-turundus üsna madalate kuludega luua uusi ja otseseid käibekasvatamise võimalusi (vt ptk „M-reklaam ehk reklaam mobiilsetes seadmetes” Your Reeboki näide), rääkimata väärtusliku tarbimisinfo kogumisest ja analüüsimisest. Tuleb vaid luua sihtrühma kõnetav rakendus (app(lication)) ja põhimõtteliselt oled saanud endale oma meediakanali, mida arendada (Haslam 2010).

Nutitelefonist on saamas kogu meie igapäevaelu juhtiv keskne info- ja meelelahutusseade, kuna see on pidevalt kaasas ja käepärast ning võimaldab samal ajal pea kõikjalt ja suvalisel ajahetkel internetiühendust. See loob omakorda uusi võimalusi turunduskommunikatsioonis.

M-turunduse võimalused:

  • personaalse kontakti võimalus, otsepakkumised;
  • kohese tagasiside võimalus, viivitamatule tegevusele orienteeritus (call to action);
  • kohalolek (positsioneerimine, pakkumiste lokaalsus) – kiire võimalus kontakt müügiks konverteerida;
  • kuluefektiivsus – suhteliselt madalate kulude juures otsese käibekasvu võimalus (vt ptk „M-reklaam ehk reklaam mobiilsetes seadmetes” Your Reeboki näide);
  • analüüs – hästi kogutav ja analüüsitav tarbimisinfo;
  • integratsioonivahend traditsioonilisele meediale – m-kanalid saavad olla siduv lüli online– ja offline-kampaaniate ja kanalite vahel.

Mitmele uuele turunduskommunikatsioonivõimalusele on omakorda andnud tõuke nutiseadmete tehniliste rakenduste arendamine. M-turunduse tegevusi toetavate kanalispetsiifiliste tehniliste võimalustena võib loetleda muu hulgas alljärgnevaid:

  • rakendused (apps);
  • kaamera – skannimine, QR-kood;
  • GPS – positsioneerimine, lokaliseerimine;
  • puutetundlik ekraan – mängulisus, kiirus, mugavus.

M-turunduse võimaluste iseloomustamiseks on kasutusele võetud termin SoLoMo (Social, Local, Mobile) – sotsiaalne, lokaalne, mobiilne.

Samadel alustel on tekkinud ka uut tüüpi mobiilsed sotsiaalvõrgustikud e MSNid (mobile social networks), tuntuimad neist on Foursquare ja Gowalla. Asukoha määramisel (nutitelefoni GPS-seadme abil) põhinevad sotsiaalvõrgustikud määravad erinevate teenusepakkujate tegevusraadiusesse jõudes kasutaja asukoha ning pakuvad võimalust end sobiva teenusepakkuja juurde sisse logida ning vastu võtta erinevat tarbimisteemalist informatsiooni, nt restoranide menüüd, kinokavad jm (Humphrey ja Laverie 2011).