Triin Marandi: tehisintellekti loodud piltidel loen kokku silmad, sõrmed ja hambad
Avaldatud 18.02.2025 TÜ infokirjas
Tehisintellekt (ka tehisaru, TI) aitab teha tööd nutikamalt ja tõhusamalt, kiirendab protsesse ja pakub uusi lahendusi nii õppetöös kui ka igapäevastes tööülesannetes. Selleks, et teada saada, kuidas Tartu Ülikooli töötajad igapäevaselt tehisintellekti vahendeid kasutavad, alustame kord kuus ilmuva kogemuslugude sarjaga. Esimeses loos räägib õppimis- ja õpetamiskeskuse õppedisainer Triin Marandi, kuidas ta tehisaru rakendusi oma töös kasutab ja kuidas hinnata loodud sisu kvaliteeti.

Kirjelda, kuidas ja millises kontekstis hakkasid tehisintellekti vahendeid kasutama?
Pean tunnistama, et ei mäletagi täpselt, millal esimest korda ChatGPT-ga tutvust tegin. Ilmselt üsna kohe, kui selle kohta meedias uudist nägin. 2023. aasta kevadel valmistasin juba ette koolitust tekstirobotite kasutamise teemal. See teema tundus kohe nii huvitav, ulmeline ja intrigeeriv. Tajusin, et maailm muutub ja ülikoolis õpetamine koos sellega. Peab muutuma.
Milliseid muutusi on tehisintellekti kasutamine sinu töös kaasa toonud?
Püüan leida iga päev natuke aega, et vaadata Facebooki grupi AI: Artificial Intelligence postitusi ning lugeda ja vaadata teemalisi kajastusi Eesti meedias. Mul on arvutis alati lahti Google Chrome kuue erineva tekstirobotiga ja Microsoft Edge MS Copiloti laiendusega. Püüan olla kursis, testida ning teadmisi ja kogemusi teistega jagada. Vaatamata minu pingutustele, tundub see rong ikkagi meeletu kiirusega mööda tormavat. Koolituste jaoks erinevate rakenduste testimine on kõige lõbusam tegevus üldse. Kurvaks teeb ainult see, et kõigi võimaluste kasutamiseks peaks ikka väga rikas olema. Seni pole ma olnud nõus ühegi rakenduse eest ise maksma ja kasutan vaid tasuta võimalusi.
Kas ja kuidas hindad tehisintellekti genereeritud sisu kvaliteeti? Kas sul on selleks oma meetod või „kiire kontroll“?
Olen tehisintellekti rakenduste abil loonud pilte, muusikat, laule, skeeme, esitlusi, otsinud artikleid, loonud ja toimetanud teksti, küsinud selgitusi ja ideid. Tegelikult läheks kõige loetlemine päris pikaks. Arvan, et olen leidnud enda jaoks enam-vähem sobivad rakendused. Rakendustel midagi teha lastes ei sea ma kõrgeid ootusi ja pigem võtangi seda mänguna. Vaatan, mis tuleb ja kas saan tulemust paremaks ning arvestan alati ka sellega, et pean tehisintellekti loodud sisust loobuma ja ikka ise tegema. Piltidel loen kokku silmad, sõrmed ja hambad ning tekstides esitatud infosse suhtun ettevaatlikkusega. Sellist sisu, mille õigsust ei suuda ma ise hinnata, ma tehisintellektil luua ei lasegi. Tekstirobotit kasutan pigem kui väga haritud, ülikoolis õpetavat filoloogist sõpra.
Kuidas lahendad olukordi, kus TI genereerib ebatäpse või eksitava info?
Kui saan vigase väljundi, mõtlen esmalt, kas tasub ikka hakata aega kulutama, et temaga „vaielda“. Tekstirobotiga on lihtsam: annad rakenduses tagasisidet (kas oli hea või halb vastus) või kirjutad viibas, millega eksis ja palud teha parandused. Tihti tekib hasart, et pean ju suutma tehisintellektile selgeks teha, mida ma tahan. Ja tihti pean ka alla vanduma. Hakkasin üsna kohe koguma enda katsetatud töö, õpetamise ja õppimisega seotud viipasid eraldi faili ja täiendan neid jooksvalt – seal on päris palju selliseid, mis täitsa töötavad ja mille üle olen ka uhke.
Nimeta mõni tehisintellekti arendus või uuendus, mida ootad või mis võiks su tööd veelgi lihtsustada?
Pean tunnistama, et ma ei kasutagi tehisintellekti enda töö lihtsustamiseks, vaid pigem sportlikust huvist – kas saab edukalt hakkama. Praegu oodatakse Moodle’isse integreeritud tekstirobotit, mis peaks õppejõudude elu lihtsamaks tegema, st aitama luua sisu, testiküsimusi jms. Sellesse suhtun ma just kartusega, sest need arendused on kõik veel nii toored, et tekitavad suuremas pildis pigem tööd ja digiprügi juurde. Ilmselt oleksin tänulik tasulise ChatGPT-i kasutamise võimaluse eest. 5. veebruari hommikul uuendasin enda Mac-i tarkvara ja lootsin, et saan kasutada ka kõiki lubatud tehisaru võimekusi. Aga ei saa – kuna olen Euroopas.
Kui saaksid tehisintellektile õpetada ühe uue oskuse, mis see oleks?
Eesti keelt õpetaks. Osade rakenduste jaoks oleks see täiesti uus oskus, aga teiste puhul kuluks parem hääldus, eestikeelne terminoloogia jms ära küll.
Milliseid naljakaid olukordi on TI kasutamisega seoses tekkinud?
Naljakad tulemused olid pigem 2023. aastal, mil tekstirobotid veel oluliselt „rumalamad“ olid. Eestiga seotud ja eestikeelsed tekstid olid enamasti väga lustakad. Kui päris alguses tunnistas ChatGPT, et ei oska vastata, siis järgmises etapis luuletas täiega ja fantaasiat jagus. Paraku kustutasin just digiprügi koristamise raames oma vanad vestlused ära. Mõni aeg tagasi püüdsin Hedra rakendusele selgeks teha, millist inimest ülikooli õppejõuna kujutada. Vaatamata viiba täpsustustele, oli tulemus ülemäära mitte-eestlaslik ja modellilik. Sain täiesti realistliku tulemuse inimesest, kui kirjutasin viipa „pole ammu kosmeetiku ja juuksuri juures käinud“.
Triin soovitab tehisintellekti kasutamise huvilistel tutvuda
- TÜ tekstirobotite töörühma koostatud e-õppematerjaliga „Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös“;
- tekstirobotitega ChatGPT, Gemini,Perplexity,Claude, DeepSeek;
- tehisaru veebilehitsejate laienduse Edge MS Copilot-ga;
- artiklite otsimiseks Scopus AI ja ScienceSpace’iga;
- materjalide läbi töötamiseks NotebookLM-ga;
- värviliste skeemide loomiseks Napkiniga;
- YouTube’i videost kiire ülevaate saamiseks Chrome-i laienduse ThatNeedle Gistiga.