Õppeaine tagasiside küsimustiku tõlgendamise juhend õppejõule

Avatud küsimuste tõlgendamine

Avatud küsimused võimaldavad õppejõul saada detailsemat infot üliõpilaste õpikogemuse kohta. Vastuste tõlgendamisel on soovitav silmas pidada, et iga õppija toob välja neid aspekte, mida ta õppeainelt ootas või mis olid talle oli olulised. Kuna õppijad on erinevate eelteadmiste, õpioskuste ja ootustega, siis on loomulik, et kommentaarid võivad olla vastuolulised (nt mõnele ülesanded sobisid, teistele mitte.

Selles õppeainete tagasiside küsimustikus on viis avatud küsimust või kommenteerimise võimalust. Tõsisema probleemi korral võivad õppijad oma vastuseid korrata eri küsimustele vastamisel. Õppijate vastused võib jagada kolme rühma. Esiteks kommentaarid, märkused ja tähelepanekud, mis viitavad võimalikule probleemile (nt õppijad ei ole seminariks/praktikumiks valmis, sest loeng on toimunud juba mõnda aega tagasi või hindamine tundub ebaõiglane, sest hindamiskriteeriumid ei olnud kirjalikult väljendatud). Teiseks märkused, kommentaarid ja tähelepanekud, mis on tingitud pigem vähestest selgitustest (nt miks me seda osa, teemat õpime, käsitleme; miks just nii õpime). Kolmandaks kommentaarid ja tähelepanekud, millega tegelemine ei ole õppejõu võimuses (nt ainete järjekord; loengu, seminari või praktikumi toimumise aeg). Seega on soovitav õppijate tagasisidega tutvumisel mõelda, mida teie kui aine õppejõud saate muuta, paremaks teha, et õppijad saaks paremini õppida, ning võtta aine arendamisel fookusesse just need kommentaarid.

Allpool on soovitused õppeaine tagasiside küsimustiku avatud küsimuste kaupa.

Mis aitas Teil selles õppeaines õppida?

Sellele küsimusele vastavad õppijad kohe pärast õpetamise väidete hindamist ning seetõttu võivad vastused olla ajendatud väidetest. Lisaks aitavad vastused mõista, mis õppijate arvates toetab nende õppimist. Selle küsimuse vastused aitava hinnata ka tehtud muutuste tõhusust (nt kui varasemalt on õppijad tagasisidestanud, et aine ülesehitus on probleemne ning olete teinud muutuse, siis nüüd saate uurida, mida õppija on aine ülesehituse kohta kirjutanud). 

Küsimustiku testimine näitas, et üliõpilaste kommentaarid puudutasid õpetamise osas õppematerjalide (nt hea õpik, konspekt), õppejõu tegevuse või omaduste (nt abivalmis, valmis aruteluks), ülesannete (nt hästi sõnastatud, praktilised, kaasahaaravad) ja aruteludega (nt võimalus arutleda, arutelude sügavus) seonduvat. Üliõpilased kirjeldasid vastustes ka enda tegevusega seonduvat (nt isiklik pingutus, visa töö, enda motivatsioon ja huvi jne).

Mida teeksite selle õppeaine õpetamisel teisiti?

Ka sellele küsimusele vastavad õppijad kohe pärast õpetamise väidete hindamist ning vastused aitavad mõista, kuidas õppijad näevad, mida peaks aine õpetamises muutma, et see toetaks paremini nende õppimist.

Küsimustiku testimine näitas, et üliõpilaste kommentaarid käsitlesid õppeaine ülesehitust (nt õppijal oli seminaris või praktikumis keeruline, sest tal polnud piisavalt head teadmised, liiga vähe oli seminare, praktikume või ülesandeid, kus sai õpitavat rakendada või õpitavaga pidevalt tegeleda jne), ülesandeid (nt õppija ei mõistnud, miks ta pidi teatud ülesandeid  tegema või oli ülesanne halvasti sõnastatud jne), õppeaine fookust või proovilepanekut (nt õppeaine tundus liiga lihtne, liiga palju teemasid et saaks süveneda jne), õppematerjale (nt tundusid vananenud või neid oli liiga vähe, struktuur puudus jne), õpetamise variatiivsust (nt kasutati ühte õpetamisviisi või ühte tüüpi ülesandeid) ning õppemeetodite asjakohasust (nt rakendatud õpetamisviis või õppeaine ülesehitus ei võimaldanud saavutada õpiväljundeid, õpetamine ja hindamine keskendus liigselt ühele õpiväljundile jne).

Täiendavad kommentaarid

Õppeaine tagasiside küsimustiku täitjad saavad pärast õppimise osa veel õppeaine või õppimise kohta arvamust avaldada. Küsimustiku testimine näitas, et siin andsid õppijad muuhulgas üldise hinnangu ainele (nt aine meeldis, oli vaheldusrikas või aine oli raske, mingi osa oli segane) või õppejõule (nt õppejõud seletas hästi või hoidis õppijaid teadmatuses). Siin toodi ka välja, mis aines eriti meeldis või mis vajab arendamist, st täpsustati, korrati veel eelmiste avatud küsimuste vastustes toodut üle.

Õppimissoovitused tulevastele õppijatele

Küsimustiku lõpus on vastajal võimalik anda soovitusi järgmistele üliõpilastele. Küsimustiku testimisel ilmnes, et õppijad kirjeldavad, hindavad siin ka lisaks õppimissoovitustele  õppeainet – seega on õppejõul võimalik saada siit lisainfot, kuidas õppijad mõistsid ainet ja õpetamist (nt aine tundus lihtne või midagi õpetamises ei toetanud õppimist jne).

Kokkuvõtteks

Tagasiside analüüs, mõtestamine ja tõlgendamine võib osutuda põnevaks, kuid samas aeganõudvaks tegevuseks. Lisaks võib saadud tagasiside olla vastuoluline, sest õppijad on erinevad. Seetõttu on soovitatav tagasiside tõlgendamisel konsulteerida ja nõu pidada kolleegide ja/või õpetamisoskuste konsultantidega.