N-TELG
N-TELG on innovatiivne teaduspõhine mudel, mis loob võimaluse arendada noortele suunatud teenuste ja tegevuste korraldust ning toetada nende kvaliteeti võttes aluseks noortekeskse lähenemise kontseptsiooni (NKL). Mudel on rakendatav praktikas, sisaldab meetmeid ja tegevusi ning nende selgitusi. Mudeli nimetus N-TELG viitab noorele kui teljele, mis on keskmeks kavandades ja pakkudes teenuseid noortele ning samas ka noortevaldkonnale, mille põhiliseks pealiiniks on noore tegelikud vajadused ja huvid.
Noortekeskse lähenemise rakendamise mudel – N-TELG – on viitav mudel, mille sisuks on meetmed ja tegevused, mis kogumina moodustavad protsessi, mis aitab suurendada teenuste/tegevuste noortekesksust ja võimaldab jätkusuutlikult ning süsteemselt arendada organisatsiooni ja teenuse kvaliteeti. Mudel on kasutatav noorsootöös, aga ka teiste noorte- vm valdkonna teenuste/tegevuste pakkumisel ja arendamisel. Mudeli jätkusuutlikkus tähendab, et seda on võimalik kasutada järjepidevalt muutuvate tingimustega arvestades, kuna mudelina on kirjeldatud protsess, mis võimaldab pidevat arengut.
Mudel:
- võimaldab jätkusuutlikult arendada noortele suunatud teenuste kvaliteeti ja suurendada nende mõjusust;
- loob aluse noortele teenuseid ja tegevusi pakkuvate organisatsioonide ning praktikute töö sisu ja korralduse arenguks;
- suurendab partnerluspõhiste meetodite kasutamist teenuste ja tegevuste pakkumisel;
- loob eeldused noorte (järje)kindlamaks ning sisukamaks osaluseks teenustes ja tegevustes;
- toetab noorte enesekindluse ja oma elu väärtustamise suurenemist ning seeläbi noorte taju oma elu teadlike suunajatena.
Mudeli ideestik
Mudel seisneb idees luua parem pilt sellest, milliseid kaalutlusotsuseid töös noorega tehakse, mil määral nende otsuste tegemisel arvestatakse noortekeskse lähenemise komponente ning kuidas tõsta nende hinnangute kvaliteeti, mille alusel otsuseid tehakse. Parem arusaamine, milliseid otsuseid tehakse, võimaldab mõelda läbi, missugused sammud aitaks vähendada soovimatut müra otsustamisel – st soovimatuid erisusi sarnaste hinnangute andmisel. Samuti aitab see mõista, milliseid muutusi on vaja ellu kutsuda, et suurendada noortekesksust ja saavutada teenuste pakkumisel ja/või tegevuste elluviimisel seeläbi suuremat mõju. Oluline on saavutada ka see, et noored, kes teenuses/tegevuses osalevad, kogevad seda osalemist positiivsena.
Mudel koosneb meetmetest ja tegevustest, mis moodustavad protsessi, mille najal saab spetsialisti tasandil arendada noortekeskel lähenemisel põhinevat praktikat ning luua organisatsiooni ja/või teenuse korraldaja tasandil seda toetav ja arendav võimaluste ruum.
N-TELG protsess koosneb viiest üksteisele järgnevast tegevuste kogumist ehk meetmetest:
Noortekeskse lähenemise analüüsiks on toeks nn kalasaba küsimustik komponentide lõikes, aga nagu kõikides mudeli instrumentides, on oluline selle kohandamine organisatsiooni ja töö sisule vastavaks.
Mudelist saab põhjaliku ülevaate dokumendist „Noortekeskse lähenemise rakendamise mudel N-TELG. Mudeli lähtekohad, rakendatavus ja olemus“.