Roheülemineku tähendusest ja mõjudest Eesti ettevõtetele
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi teadus- ja arendustegevuse taotlusvooru “Tark majandus, digitaalne majandus ja vastutustundlik majandus” projekt MKM-POL23
ROHEÜLEMINEKU TÄHENDUSEST JA MÕJUDEST EESTI ETTEVÕTETELE

Rahastaja: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Projekti periood: 01.01.2025-31.12.2026
Projekti eesmärgid
Euroopa Liit on võtnud eesmärgiks vähendada kasvuhoonegaaside heitmeid, materjali kasutust ja reostust ning säilitada looduslikku mitmekesisust: seda kõike Roheleppe rakendamise kaudu. Eesmärgiks on olla samal ajal ka majanduslikus mõttes konkurentsivõimeline ning tagada inimeste heaolu. See toob kaasa olulised muutused ka Eesti ettevõtetele ning majanduse struktuurile. Rohelepe puudutab väga erinevaid valdkondi, mistõttu lisandub hoogsalt uusi keskkonnanõudeid, kuid nende sisu jääb ettevõtetele tihti arusaamatuks. Roheüleminekust tulenevad väljakutsed haakuvad laiema Eesti ettevõtete konkurentsivõime teemaga. Ühelt poolt on Eesti ettevõtete tootlikkuse kasvu toetanud viimastel kümnenditel ettevõtete rahvusvahelistumine, avatud majandus, globaalsetesse väärtusahelatesse integreerumine, otseste välisinvesteeringute sissevooluga kaasnenud investeeringud ja tehnoloogia ülekanne, suhteliselt soodne regulatiivne ettevõtluskeskkond. Samas on hiljutised kriisid toonud esile ka senise arengu ja ettevõtete ärimudelite haavatavuse, nagu näiteks sõltumine lähiriikide turgudest, tarnijatest, piiratud võimalused kasvanud kulude tarbijatele edasi kandmiseks/tarbijate hinnatundlikkus, tootmiskulude ja bürokraatia kiire kasv.
Uuringu eesmärk on selgitada, mida roheüleminek ja vastutustundlik ettevõtlus laiemalt ja ka konkreetsemalt tähendab erinevate valdkondade ettevõtete jaoks, kuidas see mõjutab nende jätkusuutlikkust lühemas ja pikemas perspektiivis ja kuidas kindlustada muutuvas olukorras Eesti ettevõtete konkurentsivõime. Uuring aitab aru saada, milliste valdkondade ettevõtted osutuvad selles protsessis võitjateks ja millised jäävad kaotajateks ning mida tuleks teha, et see protsess oleks kaotajatele võimalikult talutav ning võimalusel saaks võiduks.
Uuringu kujundamisse kaasatakse nii tellija, ettevõtted kui ka väliseksperdid ja kasutatakse nii kvalitatiivseid kui ka kvantitatiivseid uurimismeetodeid (nn segametoodika).
Projekti meeskond

Helen Poltimäe
PhD (majandusteadus)
Tartu, Narva mnt 18–4018
+372 737 6346
helen.poltimae@ut.ee

Jaan Masso
PhD (majandusteadus)
Tartu, Narva mnt 18–4021
+372 737 6395
jaan.masso@ut.ee