E-õppija käsiraamat
TI rakenduste kasutamine lõputöö koostamisel
Siin on loetelu erinevatest tegevustest, mis lõputöö koostamisel võivad ette tulla. Võimalik, et mõnes valdkonnas/erialal on need tegevused pisut teistsugused või puuduvad üldse.
Iga tegevuse kohta on kirjas, kas tehisintellekti (TI) rakenduste (sh tekstirobotite) kasutamine on lubatud või mitte ja kas kasutades tuleb rakendusele ka viidata või mitte. Ka see võib erialati erineda.
Tegevustele on lisatud tekstirobotile antavate viipade näited, mida parima tulemuse saamiseks tuleb enda kontekstiga ja soovidega täiendada.
Ülevaate koostasid Triin Marandi (TÜ õppedisainer), Krista Lepik-Verliin (Ühiskonnateaduste instituudi infoteaduse lektor) 2024. aasta septembris.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Teema valimiseks loe kirjandust. TI võib aidata teemast ülevaadet saada, artikleid välja otsida.
Viiba näited:
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Soovita mulle uurimistöö jaoks spetsiifilisemaid teemasid.
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal “Tekstirobotite kasutamine ja akadeemiline petturlus”. Olen seni kitsendanud teemat alljärgnevalt: “Tekstirobotite kasutamine lõputööde kirjutamisel ja akadeemiline petturlus”, “Tekstirobotite kasutamine kirjalikes kodutöödes ja akadeemiline petturlus”, samuti “Tekstirobotite kasutamine probleemülesannete lahendamisel ja akadeemiline petturlus”. Soovin tagasisidet, missugune nendest teemadest oleks kõige mõttekam, võttes aluseks tekstirobotite kasutamise seniseid arenguid?
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Juhendaja on andnud mulle ülesandeks kõigepealt teemat kitsendada. Mismoodi peaksin seda tegema?
- Pärast selle prompti kohta saadavat vastust võib proovida jätkuküsimusena: “Missugune võiks olla selle esimese teema puhul asjalik lõputöö struktuur?”, kuna vastuses sisalduvad lõputöö komponendid võivad pakkuda kasulikke vihjeid juba eesmärkide, hüpoteeside jm sõnastamisel.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Aruta ja kooskõlasta juhendajaga.
- Lase pakkuda erinevaid pealkirju täpsustades stiili, pealkirja pikkust, sihtrühma.
- Kasuta tekstirobotit tagasiside andjana seni välja mõeldud pealkirjadele.
Viiba näited:
- Paku uurimuse pealkirju järgmise kokkuvõtte põhjal: /kokkuvõtte tekst/.
- Missugune alljärgnevatest pealkirjadest /variandid/ sobib kõige paremini järgmisele kokkuvõttele: /kokkuvõtte tekst/? Pealkirja sõnastamisel peab arvestama, et tegemist on lõputööga / populaarteadusliku artikliga / …, ning pealkiri peab mahtuma / number / tähemärgi sisse.
- Minu töö lähteülesanne on /…/. Mismoodi peaksin teemat kitsendama?.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Aruta ja kooskõlasta juhendajaga.
- Ära unusta, et eesmärkide sõnastamisel tuleb lähtuda teemast ja sel teemal tehtud varasematest uurimustest (millistele küsimustele on juba vastused olemas ja mis on veel jäänud välja selgitamata).
- Lase pakkuda teema kohta erinevaid eesmärke.
- Kasuta tekstirobotit tagasiside andjana seni välja mõeldud eesmärkidele.
- Küsides konkreetset arvu kritiseerimist väärivaid aspekte, saad ilmselt sisukamat tagasisidet.
Viiba näited:
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Paku mulle selle teema jaoks eesmärke.
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Olen seni sõnastanud eesmärgid /eesmärgid/, kuid ei ole kindel, kas need eesmärgid on õnnestunud. Anna kummagi eesmärgi kohta tagasisidet kolme kritiseerimist vääriva aspekti osas ja selgita, kuidas peaksin vajaduse korral eesmärgi sõnastust parandama.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Aruta ja kooskõlasta juhendajaga.
- Ära unusta, et hüpoteeside/uurimisküsimuste sõnastamisel tuleb lähtuda teemast ja sel teemal tehtud varasematest uurimustest (millistele küsimustele on juba vastused olemas ja mis on veel jäänud välja selgitamata).
- Lase pakkuda teemast ja eesmärkidest lähtuvalt erinevaid hüpoteese või uurimisküsimusi.
- Kasuta tekstirobotit tagasiside andjana seni välja mõeldud hüpoteesidele või uurimisküsimustele.
- Küsides konkreetset arvu kritiseerimist väärivaid aspekte, saad ilmselt sisukamat tagasisidet.
Viiba näited:
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Paku mulle selle teema jaoks hüpoteese (uurimisküsimusi).
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/ ja viin läbi kvalitatiivse uuringu. Siin on minu teooria peatükk: /peatüki tekst/. Paku mulle selle töö jaoks uurimisküsimused (või anna tagasisidet minu uurimisküsimustele: /uurimisküsimused/)
- Sõnasta hüpoteeside /hüpoteesid/ kohta kolm kriitilist aspekti ja selgita, kuidas peaksin vajaduse korral hüpoteeside sõnastust parandama.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei tohi esitada enda tekstina ei viidates ega viitamata.
- Lase pakkuda teemast, eesmärkidest ja hüpoteesidest või uurimisküsimustest lähtuvalt sisu kokkuvõtet.
- Kasuta tekstirobotit tagasiside andjana seni kirjutatud sisule.
Viiba näited:
- Kirjuta abduktiivne arutluskäik, /kas tekstirobotite kasutamine muudab õpilaste suhtumist plagiaati? Kui jah, siis kuidas?/.
- Kirjuta sisu kokkuvõte minu uurimusest, mille teema on /teema/, eesmärgid on /eesmärgid/ ja hüpoteesid on /hüpoteesid/.
- Pean kirjutama abduktiivse arutluskäigu selle kohta, /kas tekstirobotite kasutamine muudab õpilaste suhtumist plagiaati/. Kuidas peaksin selle ülesandega alustama?
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Eriti tore, kui juhendajaga koos üle vaatad.
- Sõltuvalt sinu osakonna/õppekava praktikast võib viipa lisada ka juba ülikoolis kokkulepitud teemad ja tähtajad.
- Kirjutamisprotsessi kavandamise kohta vt ka https://www.teadustekst.ut.ee/kirjutamisprotsessi-planeerimine/
Viiba näited:
- Koosta mulle üksikasjalik tegevuskava magistritöö koostamiseks /ajaperiood/ jooksul. Tegevuskava peaks sisaldama kõiki olulisi etappe ja ajakava, sealhulgas teema valikut, juhendaja leidmist, kirjanduse ülevaadet, uurimismetoodika väljatöötamist, andmete kogumist ja analüüsi, magistritöö kirjutamist, redigeerimist ja lõplikku esitamist. Iga kuu jaoks peaks olema määratud konkreetsed ülesanded ja tähtajad.
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei pea viitama.
- Kindlasti kooskõlasta töö struktuur juhendajaga.
Viiba näited:
- Kirjutan ülikooli lõputööd teemal /teema/. Milline peaks olema töö ülesehitus?
Võib kasutada ideede saamiseks. Ei tohi esitada enda tekstina ei viidates ega viitamata.
- Metoodika peatüki iseseisev kirjutamine on oluline osa teaduslikust arengust ja akadeemilisest aususest. See aitab sul sügavamalt mõista uurimismeetodeid ja nende rakendamist oma uurimistöös.
Viiba näited:
- Aita mul kirjutada metoodika osa kvantitatiivsele uuringule teemal /teema/.
- Aita mul luua küsimustik teemal /teema/.
- Missugustele nõudmistele peaks vastama korralik küsitlusel kasutatav ankeet, mille eesmärk on /eesmärk/?
Võib kasutada. Ei pea viitama.
- Kontrolli alati kõigi tekstiroboti pakutud allikate asjakohasus üle.
- Arvesta, et TI pakub sulle artikleid ainult osadest teadusandmebaasidest. Seega ei ole TI pakutud allikate loend süstemaatiline ega pruugi olla kooskõlas sinu töö eesmärkidega. Kindlasti pead asjakohaseid teadusartikleid ise juurde otsima (nt TÜ raamatukogu andmebaasidest).
- Mõtle teemale, mida tahad uurida – esmalt küsi sünonüüme või märksõnu päringu täpsustamiseks, mille kohta hakata artikleid otsima. Nende abil saad anda tekstirobotile (või ka teadusinfobaasile) komplekssema päringu, mis võtab paremini arvesse mingi teema kohta käivaid erinevaid märksõnu.
Viiba näited:
- Missuguste märksõnadega peaksin otsima infot, kui tahan kirjutada lõputööd tekstirobotite kasutamisest õppetöös. Paku erinevaid kasulikke sünonüüme.
- Soovita mulle päriselt eksisteerivaid teadusallikaid /teema/ kohta.
Teiste TI rakenduste näited: SciSpace https://typeset.io/, Elicit https://elicit.com/, ResearchRabbit https://www.researchrabbit.ai/jt.
Lisaks Google Scholar https://scholar.google.com/
Kui kasutada paremaks mõistmiseks, ei pea viitama. Töös esitamisel viita.
- Võimalusel kontrolli üle (nt MS Copilot esitab ka viiteid allikatele), mis allikale tuginedes tekstirobot selgituse andis ja suhtu antud selgitusse kriitiliselt.
Viiba näited:
- Selgita, mida tähendab /abduktiivne arutluskäik/. Too konkreetne näide.
Võib kasutada ülevaate saamiseks. Ei tohi esitada enda tekstina ei viidates ega viitamata.
- Tekstirobotite loodud kokkuvõte ei ole sinu enda looming. Lõputöös on oluline näidata oma mõtlemisvõimet ja analüüsioskust. Oma sõnadega kirjutamine ja analüüsimine aitab arendada kriitilist mõtlemist ja kirjutamisoskust, mis on olulised nii õpingutes kui ka tulevases karjääris. Tekstirobotid võivad teha vigu või esitada ebatäpset teavet ka ette antud tekstist kokkuvõtte koostamisel.
Viiba näited:
- Kirjuta kokkuvõte veebilehitsejas avatud artikli https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/… kohta.
Teiste TI rakenduste näited: SciSpace, Elicit jt.
Kui töö eesmärk näeb ette andmete genereerimist TI abil, on OK. Muidu pole OK.
- Pea nõu juhendajaga.
On OK, kui kirjeldada täpset protseduuri metoodika osas.
Võib kasutada, kui kirjeldada täpset analüüsiprotseduuri metoodika osas.
- Teadustöö peab olema läbipaistev ja reprodutseeritav (selgelt dokumenteeritud). Pead olema teadlik TI rakenduse piirangutest ja tugevustest, et analüüsi tulemused oleks usaldusväärsed ja õigesti tõlgendatud. Selgita metoodika peatükis, millist TI rakendust kasutasid ja miks valisid just selle rakenduse. Näiteks: “Andmete analüüsimiseks kasutasin /tekstiroboti nimi/, kuna see võimaldas /mida/.”
- Jäta meelde, et tekstirobotisse ei tohi isikult luba saamata temaga seotud andmeid sisestada. Kontrolli üle, kas ja mida sa võid nende andmetega üldse teha.
Viiba näited:
- Minu uurimuse tulemused näitavad, et /tulemused/. Soovita teooriat selle tulemuse selgitamiseks.
- Aita mul kirjutada tulemuste analüüsi osa kvantitatiivsele uuringule teemal /teema/.
Ei või kasutada ei viidates ega viitamata.
- Järelduste peatükk näitab üliõpilase isiklikku panust uurimistöösse, kriitilist mõtlemist ja analüüsivõimet. Tekstiroboti kasutamine vähendaks töö originaalsust ja ei kajastaks üliõpilase enda mõtteid. Järelduste tegemine nõuab sügavat mõistmist ja kriitilist analüüsi, sidudes uurimistulemused teaduskirjandusega ja pakkudes uusi teadmisi. Üliõpilane vastutab oma töö sisu ja järelduste eest ning peab suutma neid põhjendada ja kaitsta, mis on võimalik ainult siis, kui ta on need ise teinud.
Viiba näited:
- Soovita võimalikke edasisi uuringuid teemal /teema/.
- Anna mulle tagasisidet, kas minu järeldused /järeldused/ on argumenteeritud, võttes arvesse eespool esitatud tulemusi?
Ei või kasutada ei viidates ega viitamata.
- On oluline, et üliõpilane kirjutaks oma töö ise, et tagada töö originaalsus, akadeemiline ausus ja teaduslik vastutus. See on ka oluline osa õppimisprotsessist ja aitab arendada vajalikke oskusi tulevikuks.
- Vajadusel pea nõu juhendajaga.
- Küsi tekstirobotilt tagasisidet enda kirjutatud tekstile.
Kui kasutada paremaks mõistmiseks, ei pea viitama. Oma töös kasutamiseks vaja autori luba ja viidata.
- Muutmine ja tõlkimine on autori õigus ja selleks on vaja luba. Kui lasta TI-l tõlkida ja pilt panna tõlgitult enda töösse algallikale viidates, on tegu autoriõiguste rikkumisega. Teise autori joonist/pilti/teksti tõlget ei tohi esitada enda loominguna. Ilma viitamata on plagiaat.
Nt Google Translate pilditõlge https://translate.google.com/?sl=auto&tl=et&op=images
Kui kasutada paremaks mõistmiseks, ei pea viitama. Oma töös kasutamiseks vaja autori luba ja viidata.
- Teksti tõlkimine on autori õigus ja selleks on vaja luba. Kui lasta TI-l tõlkida ja panne tõlge enda töösse algallikale viidates, on tegu autoriõiguste rikkumisega. Teise autori teksti tõlget ei tohi esitada enda loominguna. Ilma viitamata on plagiaat.
Viiba näited:
- Kirjuta järgmine tekst eesti keeles: /tekst/.
Võib kasutada, kui toimetad enda loodud teksti. Viitama ei pea.
- Teksti keelelise toimetamise alla kuuluvad näiteks sh grammatika- ja ja ortograafiavigade parandamine, terminikasutuse ühtlustamine, stiili viimistlemine, kantseliidist vabanemine jm.
- Muudetud, sh kellegi teise parafraseeritud teksti ei tohi töös esitada enda tekstina.
Viiba näited:
- Paranda /keelelised/ortograafia/grammatika/kokku-lahku kirjutamise jne/ vead tekstis: /tekst/.
- Kirjuta tekst lühemaks, et seal oleks /arv/ tähemärki: /tekst/.
- Parafraseeri järgmine tekst: /tekst/.
Rakendus Grammarly (eesti keelt pole) https://wiki.ut.ee/display/AA/Grammarly
Võib kasutada, peab viitama pildi allkirjas.
- TI rakendusel saab lasta luua illustreerivaid pilte.
Nt rakendused copilot.cloud.microsoft/, firefly.adobe.com
Võib kasutada, ei pea viitama.
- Üliõpilane hindab kriitiliselt saadud tagasisidet ja parandab ise enda tööd lähtudes asjalikust tagasisidest.
Viiba näited:
- See on minu lõputöö kokkuvõte /kokkuvõte/. Anna sellele tagasisidet koos põhjendustega lähtudes akadeemilise teksti kirjutamise tavadest.
- Olen kirjutanud abduktiivse arutluskäigu sellest, /kas tekstirobotite kasutamine muudab õpilaste suhtumist plagiaati/: /arutluskäik/. Anna mulle tagasisidet (3-5 punkti) selle kohta, kas olen ülesandest õigesti aru saanud.
Võib kasutada, ei pea viitama.
- Tekstirobot puuduolevat või vigast allika infot ei korrigeeri.
- Kontrolli kindlasti KÕIK tekstiroboti korrastatud viited ise üle.
Viiba näited:
- Korrasta järgmised allikad vastavalt APA 7 viitamisstiilile: /allikad/.
Teiste rakenduste näited: Zotero http://www.zotero.org ja Mendeley https://www.mendeley.com/.
Viidete haldurite kasutamise eestikeelne juhend: https://sisu.ut.ee/zoterojuhend.
- Vastavalt õppekorralduseeskirjale on ülikoolil õigus kontrollida üliõpilaste kirjalikke töid plagiaadituvastussüsteemi abil. Hetkel ei suuda ükski rakendus piisava usaldusväärsusega eristada inimese ja tekstiroboti poolt koostatud sisu. Seega ei tuvasta see ka seda plagiaati, kus üliõpilane laseb suures mahus sisu tekstirobotil luua ja esitab selle enda nimel.
Võib kasutada, märgid rakenduse ära avaslaidil.
- Slaidide koostamine etteantud teemal või sisu alusel.
Nt rakendus https://gamma.app/