
Page 630 

 

. 

           Volume 12, Issue 1     

        May 2015 

 

 

 

Staging the Sochi Winter Olympics 2014 on 

Russia Today and BBC World News: From soft 

power to geopolitical crisis 
 

Stephen Hutchings,  

Manchester University, UK 
 

Marie Gillespie,  

Open University, UK 
 

Ilya Yablokov,  

University of Leeds, UK 
 

Ilia Lvov, 

University of St. Andrews, UK 
 

Alexander Voss 

University of St. Andrews, UK 
 

Abstract: 

This article compares how Russia Today (RT) and BBC World News (BBCWN) interacted with 

audiences on their social media platforms during the 2014 Sochi Winter Olympics. From the 

outset, the sporting events were overshadowed by tensions between Russia and ‘western’ 

nations over human rights. By the time the Sochi Games closed, the world had plunged into 

one of the gravest geopolitical crises since the Cold War – the confrontation over Russia’s 

annexation of Crimea, following dramatic regime change in Ukraine. This confrontation led 

to a disruption of the carefully orchestrated strategies of RT and BBCWN for staging the 

Games. The collision of a soft power spectacle and geopolitical crisis was most acutely felt 

and apparent at the interface between international broadcasting and social media where 

dissonant and dissenting discursive regimes clashed. This geopolitical standoff brought prior 

international tensions to a head as BBCWN struggled to manage the transition from a 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 631 
 

celebratory global media event to a geopolitical crisis. Unimpeded by established media 

conventions, RT’s approach to the transition was to attack and repudiate ‘western’ media 

and political discourses. RT, while loathed and despised in western media circles as a crude 

propagandistic news channel, has proved to be particularly adept in its uses of social media 

at times of global political events. The article sheds light on RT’s appeal to international 

audiences interested in counter-hegemonic assaults on ‘western’ media and political 

debate, and suggests directions for future research. It argues that RT thrives in a 24-hour 

news environment in which global crises become subject to rumours, counter-rumours and 

unverified accounts superseding one another in a cauldron of conflicting information and 

unanswered questions - fertile territory for RT’s conspiratorial ethos.  

 

Key Words: Sochi Olympics 2014, International Broadcasting and Social Media, Soft Power, 

Russia Today, BBC World News  

 

 

The Olympic Games, International Broadcasting and Soft Power 

A key purpose of international broadcasting beyond the provision of news is to enhance the 

influence and attractiveness of their sponsoring nations among overseas audiences and 

publics. Alongside other international cultural relations organisations, such as the British 

Council and the Russkii Mir centres, state-funded international broadcasters function as 

public and cultural diplomacy tools, the funders (if not always the journalists working in 

these organisations) hope, will result in soft power benefits. The Olympics clearly offer 

unrivalled opportunities for the host nation to mobilise its international broadcasting for 

soft power effects (Price and Dayan 2008). Through its international broadcasting arm, RT 

(formerly Russia Today), Russia sought to construct a powerful myth of Russia’s triumphant 

return to the international stage, at ease with itself and the world. This image was quickly 

punctured by the annexation of Crimea. 

The Olympics also offer opportunities to other international broadcasters, like BBC 

World News TV (BBCWN), to project, promote and demonstrate to global audiences the 

values that the nation and its national audiences cherish. For BBCWN, international sporting 

rivalries and the inevitable political debates surrounding how the host country manage the 

task of staging the Olympics are an ideal context in which values, deemed to be British and 

democratic, can be demonstrated, for example by adherence to the core BBC value of 

impartiality. International broadcasters vying for the attention of global media audiences 

also enter a competitive game of constructing national identities through the assertion of 

differences – some claiming the superiority of their national values over others.  

Soft power is most apparent when uncontrived and invisible. In order to retain their 

global audiences, the competitive game of nation branding via a combination of strategic 

communications and international broadcasting must be a subtle one. The spirit of 

internationalism that animates the Olympics alleviates, at least in principle, the excesses of 

nation branding. BBCWN promotes a sense of British civic-mindedness through its 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 632 
 

endorsement of the Olympic myth of apolitical rivalry. RT grounds its claim of Russian 

reassertion on the world stage by portraying it as a standard bearer for an age-old Olympic 

spectacle. 

The Olympic Games promote audience participation in a festival of international 

harmony. Here, the potential of social media to widen participation and make it more 

interactive comes to the fore. Platforms like Twitter create a global arena in which 

audiences and users can exchange their thoughts and feelings about the Games they are 

watching with others and with otherwise inaccessible athletes and public figures. YouTube 

allows audiences to disseminate their own films, at times bypassing and reconfiguring 

official news agendas. Broadcasters, too, use trending topics on Twitter to validate their 

own preferred meanings, and to co-create news narratives with audiences. While the 

uncertainty and indeterminacy of a parallel Twittersphere can be entertaining and 

invigorating for public debate, it can be disruptive for the media management of the Games. 

 

Researching the International Broadcasting-Social Media Nexus during 

Olympic Games 

The research represented in this article was carried out by a multi-disciplinary team. It 

included scholars from Russian Studies, Sociology and Computer Science. Our collaborative 

analysis inserts the international broadcasting – social media nexus into the context of the 

geopolitical complexities of relations between Russia and the ‘west’ via the specificity of a 

global media event. We situate our project at the intersection of three fields of enquiry: (1) 

theorisations of the influence of broadcasting on national identities and practices of 

citizenship in the context of transnationalisation (Beck 2006; Gillespie 2010, 2013; (2) 

debates on participatory ‘citizen media’, the ‘democratisation’ of media production and 

experiments in digital democracy (Jenkins 2008); (3) critiques and revisions of ‘soft power’ 

theory from cultural and discourse analytical perspectives (Rothman 2011; Hall 2010), since 

Nye (1990) originally developed the term ‘soft power’ (Wilson 2008; Lebow 2007; Nye 2008 

and 2012).   

Whilst the BBC’s international broadcasting has been the subject of research 

(Gillespie and Webb 2012; Webb 2014), RT’s virtual absence from scholarly research reflects 

its status as a much maligned news provider, worthy only of contempt, and not a suitable 

object of study. Yet in 2010 it was the US’s second most watched international news 

broadcaster after BBCWN (Rizvi 2010). The EU feels it is worthy of a response - 

http://www.bbc.co.uk/news/blogs-eu-31932005. Also, RT is expanding, adding new 

language services (Spanish), so its importance is likely to increase. Its success on YouTube 

and social media around the Syria conflict indicate that its growing influence on the global 

media landscape requires investigation. The channel’s tagline, ‘Question More!’, established 

RT’s aspirations to function as ‘counter-hegemonic news flow’ (Painter 2008), but it has not, 

unlike Al Jazeera English, been analysed in this capacity. Some scholars touch on RT in the 

context of analyses of Russian soft power and the problem of national self-representation 

http://www.bbc.co.uk/news/blogs-eu-31932005


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 633 
 

(Feklyunina 2008; Strukov 2014). None compare it as a contender for global audiences with 

the BBC; its image as ‘a state mouthpiece’, poor production values and post-Ukraine 

degeneration into blatant propaganda appear to mark it as ‘off-limits’ for research. This 

article seeks to begin to redress this gap in the field via an investigation of how RT reported 

the Sochi Olympics, how broadcast and social media audiences interacted, and how RT’s 

coverage compared and contrasted with that of BBCWN. In so doing, it offers a judicious 

assessment of how the international news ecology is being reshaped by the dual contexts of 

rapid media convergence and, the shifting geopolitical plates of an emergent multipolar 

world in a post-Cold War context. 

There is now a substantial corpus of work on media representations of the Olympics. 

Rivenburgh (2002) and Roche (2000 have analysed them specifically as a global media event. 

Much Olympics scholarship has centred on nation building (Tomlinson and Young 2006), 

most of it in relation to the 2008 Beijing Olympics (Latham 2009; Brady 2009; Price and 

Dayan, 2008). Again, in connection with Beijing 2008 (Manzenreiter 2010; Ding 2008), the 

significance of the Olympics as a soft power resource has received attention. There is 

increasing interest in new dimensions of audience participation in the Olympics. Gruzd et al. 

(2011) base an audience sentiment analysis on social media reactions to the 2010 Winter 

Olympics. None of these works looks at the Games as a site for geopolitical conflict, nor at 

the interface between social and broadcast media.  

 

Between Nation Branding and Cosmopolitan Bonding 

The geopolitical crisis overshadowing, and eventually displacing, established media practices 

deployed in Sochi 2014 threw into sharp focus the dualities we have outlined between 

nation branding and cosmopolitan bonding. We selected as the focus of our study two 

international broadcasters BBC World News (BBCWN) and Russia Today (RT). BBCWN is a 

commercially funded branch of the BBC’s international broadcasting operation which draws 

heavily on content BBC World Service, and is tasked with both ‘sustaining civil society’ by 

impartially facilitating a ‘global conversation’, and with ‘bringing the UK to the world’. RT 

was launched in 2005 as ‘Russia Today’ with significant government funding and a stated 

mission to ‘counter the US information monopoly’ and ‘report world news from a Russian 

perspective’ (Simonian 2013). The selection is motivated by (a) the contrast between the 

perspective of the host nation and that of a major participating country that it facilitates; (b) 

the fact that Russia and Britain were at the centre of the Ukraine conflict; (c) the ways in 

which the respective statuses of BBC World News as a long-established global player and RT 

as a newcomer determined to challenge broadcasting conventions, enable us to track 

ideological ruptures in the post-Cold War media landscape. 

We examine the influence of the geopolitical conflict on Sochi coverage in three 

domains: 

 

Media Narratives: Here we compare the main broadcaster narratives with topics identified 

through an analysis of Twitter engagements with the Games, defining narrative as the 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 634 
 

packaging of a sequence of connected events or themes to generate particular meanings or 

embody particular values (Rimmon-Kenan 2002). We show how, in positioning their 

narratives with respect to those engagements, and in how they reflect the critical discourses 

around human rights issues, the broadcasters each strive to reconcile their soft power 

agendas and their transnational audience strategies. This links our analysis to the 

Nationalism and Cosmopolitanism theme highlighted in this special issue. 

 

Media Events: We then tackle how the broadcasters handled the transition from the 

planned media event to the media event as geopolitical crisis. We juxtapose this change 

with the manner in which the transition plays out on Twitter, tracing how the broadcasters 

managed disruptions to the conventions of Olympics coverage and mapping our discussion 

to the highlighted theme of Soft Power and Geopolitics. 

 

Intermedia reflexivities: Finally, we foreground how the channels not only respond to social 

media trends, but openly exploit the resources offered by new platforms to authenticate 

their agendas. Treating the broadcasters in their conscious orientation towards the wider 

media sphere, we also discuss sensitivities displayed to other media outlets. Our discussion 

corresponds to the topic of Broadcasting Adaptations to Maximise Engagement. 

 

Mixed, Mobile and Real-Time Methodologies 

The media event framework provides our loose theoretical umbrella. We work within the 

parameters of critiques of Dayan and Katz’s (1992) original notion of state-broadcaster 

collaborations promoting shared societal values, following Fiske and Hartley’s (1996) 

redefinition of those collaborations as ‘points of maximum turbulence’ exposing power 

differentials. We combine this insight with Hepp and Couldry’s (2010) insistence that media 

events are: ‘situated, thickened, centring performances of mediated communication that 

are focused on a particular thematic core, cross different media products and reach a wide 

and diverse multiplicity of audiences and participants’ (p.12).  

This multi-modal approach locates the media events in an environment in which 

post-Cold War ideological and technological transformations converge. It requires an 

integrated approach to how news is broadcast on screen, mediated online, re-mediated 

through other platforms, and disrupted by political developments in which residual cold-war 

legacies still resonate. 

The methodological framework for this study is based on that of the London 2012 

Olympics study reported in this journal (Dennis, Gillespie and O’Loughlin, this issue). We 

adapted this framework by focussing on two complementary strands. One centred on a 

discourse analysis of 69 television broadcasts across RT and BBC World News (including 

news, discussion shows, interviews and current affairs and occurring between 7 and 23 

February 2014, the opening and closing dates of the Winter Olympics), though we also 

looked selectively at later material relating to the Crimea annexation. Our main focus was 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 635 
 

on the opening and closing days, since this was when the political issues relevant to our 

concerns came to the fore.1 

By discourse analysis we understand a study of the ‘role played by … structures … 

and strategies of text in … the exercise of power and … concealment of dominance’ (van Dijk 

1993:250). In particular, we identified the narratives shaping broadcasters’ coverage, the 

political and other inflexions they give them and the coherence with which they are applied. 

In studying those narratives, we drew on Bakhtinian dialogism, particularly his notion of the 

‘addressivity’ of an utterance and on Fairclough’s theory of ‘interdiscursivity’ (Fairclough 

2003). We touched on issues of (i) voice (who speaks, in what context and with what 

influence); (ii) mode of address (how viewers are spoken to, the tone adopted and the 

linguistic register selected); (iii) discourse types (which linguistic and media genres are 

selected, within what hierarchy, and with which specialist jargon); and (iv) intermedia 

reflexivity (references to other platforms and outlets indicating broadcasters’ consciousness 

of their own status and authority). 

 The other strand consists of an analysis of relevant Olympics Twitter interactions 

using social media analytics based on a total of 17.2 million Tweets collected via the Filter 

Endpoint of the Twitter Streaming API (Procter, Voss and Lvov, this issue).  

The tweets were collected over the course of the Olympics from February 7 to 

February 24 2014. We collected data on the basis of a set of keywords and hashtags as well 

as through tracking a number of accounts associated with the Olympic Games. The selection 

criteria were chosen to include Twitter messages (tweets) about the Games as well as about 

Russia and related topics we expected to feature during the Games such as the issue of gay 

rights. 

To assure robustness and completeness of the collection criteria, we used several 

techniques to iteratively refine them before the start of the Games. First of all, we used our 

prior domain knowledge, news media monitoring and simple search to formulate the initial 

short list of relevant keywords and accounts. Second, based on this list we monitored the 

Twitter discussions that anticipated the Games, discovered new collection criteria and thus 

formulated an enhanced criteria list. Third, we performed a preliminary short data collection 

with the Streaming API using the second criteria list. Then we identified the most frequently 

used hashtags in the collected tweets and used them as the last addition to the collection 

criteria. 

For the subsequent analysis,2 we selected a subset of Twitter messages from the 

overall collection to restrict the data analysed to tweets directly and explicitly related to the 

Games and/or Russia. These were tweets containing the following terms: 

 

“bbcsochi”, “sochi2014”, “сочи2014”, “olympics”, “олимпиада”, “sochi”, 

“сочи”, “sochiproblems”, “sochiproblemz”, “winterolympics”, 

“openingceremony”, “opening ceremony”, “russia”, “cheerstosochi”  

 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 636 
 

Having identified the subset of tweets, we then set out to analyse the co-occurrence of a set 

of hashtags identifying key topics (#lgbt, #putin and #sochiproblems) within the Olympic 

Games tweets in order to analyse the discussions of these topics in the context of the 

Games. We scrutinised them for their links with dominant broadcaster narratives, their 

relative prominence and their ebb and flow over the period of the Games. We focused on 

these topics (and hashtags) because they appeared to be among the most frequently used 

hashtags during the Opening Ceremony – the peaking day for the Olympics-related Twitter 

discussions. 

For each of the selected topics we analysed the scope and the dynamics of the 

discussion: for that we computed the total numbers of tweets for each of the hashtags 

posted during each day of the Olympics. Then we qualitatively examined the most popular 

tweets on each of the topics (the popularity was assessed with the number of retweets). 

Finally, for #lgbt and #putin we assessed the role of various accounts in the Twitter 

discussions by the number of retweets and replies they received. We used this mode of 

analysis to determine whether or not the accounts of BBC and RT played a significant role in 

those discussions. 

We integrated the strands by juxtaposing the trends they reveal and by identifying 

points of intersection (examples of how narrative trends in one medium are appropriated by 

another; borrowings of tone and style; inter-media references of broadcaster to social 

media or vice versa; broadcaster engagements in social media activities), thus capturing the 

multi-modal complexity of the convergent Sochi and Ukraine media events.  

 

Tweeting Sochi 2014: The Key Topics 

We begin, then, with a brief overview of the key trends on Twitter during the time period 

we are covering. 

For the opening day, three distinct, Russia-related topics were revealed: (1) the issue 

of LGBT rights, (2) Putin as a symbol of Russia’s fading legitimacy and (3) various 

organisational failures known as ‘Sochi Problems’. While the ‘Sochi Problems’ topic was less 

prominent in the broadcast material, on Twitter it became the most discussed topic. Our 

data identifies more than 432k relevant tweets compared to about 51k for LGBT and 28k for 

Putin. 

 Selecting subcorpora of Tweets that contained the respective hashtag (#lgbt for LGBT 

analysis, etc.), we estimated the flow of those conversations, establishing timelines for 

numbers of tweets on a day-by-day basis. The most prominent tweets were scrutinised for 

the opinions they expressed, the narratives they captured, and the tone and the form of 

their content.  

 We present below details of the flow of conversations relating to our three primary 

topics: 

 

 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 637 
 

 
  Figure 1: Twitter Conversation Flows during Sochi Olympics 2014 

 

The patterns are consistent across all three topics with a rapid fall-away in prominence once 

the games were underway, but with a significant spike for Putin coinciding with the peaking 

of the conflict in Kiev, and the rapid emergence of Ukraine as a new Twitter topic, both in its 

own right, and in combination with Sochi. 

We will return to our social network analysis in the final section of this article, but 

we must now consider how the patterns are reflected in the IB narratives. 

 

BBC Media Narratives: Corruption, Security and Putin as Symbol of Russia 

On the day of the Opening Ceremony, the Games featured prominently on BBCWN news 

throughout the second half of the day. Our analysis of eight programmes took into account 

the headlines under which the Olympics were presented, and the lexical content of the 

newsreader’s account and that of any accompanying report. It revealed four main themes, 

each of which generated simple narrative sequences subsumed by an overarching meta-

narrative centring on perceptions that the suspiciously high cost of the Games reflected 

widespread corruption, which was in turn a reflection of broader Russian misdemeanours. 

The meta-narrative was realised through a series of topics that recurred throughout 

February 7. Every news broadcast made reference to Sochi 2014’s status as ‘the most 

expensive games in the history of the Olympics’. In the GMT edition of the News at 

midnight, viewers were reminded that Sochi 2014 was ‘four times more expensive than 

planned’ (BBCWN News 7/2/14).3 Each edition was accompanied by a ‘ticker’ running at the 

bottom of the screen, reading alternatively ‘$50 billion games are Russia’s first since 

Moscow 1980’, or ‘Costliest games in history to officially open later’.  

Given its politicised implications, the link to corruption tended to occur outside the 

presenters’ discourse. However, in interviews, they frequently posed questions about the 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 638 
 

role of corruption in inflating the cost of the Games. The issue was raised by an opposition 

activist (to Putin’s government) who cited corruption as the reason for Russia’s inability to 

finance the Games (BBCWN World Have Your Say 7/2/2014). In common with other 

opposition-minded interviewees, the same activist located his abhorrence of corruption in 

the context of his broader outrage at a range of other injustices propagated by the Russia 

government. 

The second most prominent theme relates to concerns about security linked to the 

decision to hold the games close to the troubled North Caucasus. The topic generated its 

own sub-narrative connecting the fear that Sochi may be subject to terrorist attack with 

Putin’s hubristic mode of governing. It was realised through the systematic scrutiny given to 

security issues within every Sochi report. On each occasion, the report began with the 

newsreader asking the correspondent about preparations to counter security threats. The 

consistent reply was that ‘once you are inside the Olympic village, you are safe’, implying 

that a threat remained to those in the vicinity unable to access the village. The security issue 

featured prominently in the first part of the World Have Your Say discussion. The fact that 

the remainder of the programme focused on other controversies (including gay rights) 

reconnected the security sub-narrative to the overarching meta-narrative. 

Concern over rights issues contributed to a sub-narrative portraying Russia as a semi-

pariah state making token gestures at accommodating the criticism levelled at it. Every half 

an hour, the newsreader posed variants on a question about whether Russia’s new law 

banning the promotion of non-traditional sexualities accounted for the absence of major 

world leaders from the Opening Ceremony. Human rights was at the centre of the ‘Sports 

and Politics’ segment of World Have Your Say, and it dominated the second half of the 

programme which focused exclusively on the ‘gay propaganda’ law.  

The final sub-narrative addressed Putin’s image, his role as an embodiment of Russia 

in the world, his ties to its repressive Soviet past and his efforts to portray the country as a 

modern state. Much was made of Putin’s personal ambitions. Headlines like ‘Putin’s 

Gamble’ and ‘Putin’s Vanity Project?’ introduced lead reports in several news editions. 

Putin’s links to the Soviet past were ever-present, and the 18:00 edition of BBC Middle East 

included discussion in response to the question, ‘Is Putin a fan of Joseph Stalin?’  

The Soviet legacy also linked to the theme of Russia’s attempts to present itself as a 

modern nation. In reporting the Opening Ceremony on February 8 and 9, repeated mention 

was made of the absence of symbolism relating to the Soviet period. Even just prior to the 

ceremony, the tone of the BBC’s reporting began to shift from political controversies to 

Russia’s aspirations, its powerful historical and cultural legacy, and its capacity to function as 

a major global actor and intermediary in, for example, the crisis in Syria.  

 

Impartiality or Sustaining Civil society? 

The controversies shaping the BBC meta-narrative were not presented as negative ‘truths’ 

but rather as the topics dominating public discourse. True to its impartiality principles, the 

BBC distanced itself from the discourse, striving to explore it from as many viewpoints as 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 639 
 

possible. For example, Dmitrii Linnik of the Kremlin-sponsored radio station Voice of Russia, 

was a frequent interviewee, as was Aleksandr Nekrasov, a former Kremlin advisor.  

The impartiality principle also manifests itself in an indifference to other media 

outlets, and an arguably ‘post-imperial’ confidence that the BBC occupies a privileged 

position ‘above the fray’. ‘Contra-flow’ broadcasters like RT and Al Jazeera adopt a different 

approach; for example, Al Jazeera’s Listening Post focuses on how other global broadcasters 

are reporting world events, targeting audiences for which ‘studied distance’ is not 

necessarily preferable to ‘bold engagement’. 

With its emphasis on plurality, impartiality dovetails with BBCWN’s mission to 

facilitate ‘global conversations in new digital space’, thereby meeting the goal of ‘sustaining 

citizenship and civil society’ set out in the BBC Trust’s ‘Public Purposes’ (BBC Trust 2010). 

BBCWN’s flagship TV political debate show is World Have Your Say (WHYS). This is a one-

hour weekly show in which a single debate topic is discussed by audiences from across the 

globe. A large studio to which multiple guests are invited on a rotating basis accommodates 

live video-links, with extensive use of social media, YouTube video clips, email and Skype 

phone-ins to maximise viewpoints. The Olympic arena in which a slice of the ‘global public’ 

comes temporarily together, provided a valuable soft power opportunity for BBCWN 

Through the enhanced participatory opportunities offered by new media, the WHYS 

audience effectively ‘effaced’ the presenter, now merely a passive ‘facilitator’, moving 

centre stage to become both subject and object of speech. The pun in the title performs a 

triple gesture, eliding soft power goals (this is BBC World’s flagship and a beacon for Britain), 

its promotion of pluralist values (World: Have your Say!), and its intention to exploit digital 

media to these ends (new technology allows the ‘world’ to ‘have its say’ in a global 

conversation). 

On February 7, an entire edition was dedicated to the Olympics. The discussion was 

structured around the familiar topics. The presenter was assiduous in ensuring that she 

posed questions that made no presumptions about the guilt of the host nation. The first half 

of the discussion grouped many of the issues under the heading ‘Can Sport and Politics 

mix?’ The whole of the second half of the programme focused on the new ‘anti-gay’ law. 

Invited guests included Russian and British human rights activists, a Putin supporter, a 

Danish athlete, and many others. The emphasis was on their status as ordinary people and 

the register of much of the discourse was informal and oriented towards sentiment; the 

ticker throughout the programme invited viewers to tell the presenters what they ‘feel’ 

about the games and the surrounding controversies. 

Visual backgrounds were carefully chosen and sequenced to reflect WHYS’s impartial 

position. A guest by the name of Gevorg spoke from Moscow against the backdrop of Red 

Square to represent his endorsement of the official position. The section on LGBT rights was 

accompanied by images of anti-Kremlin posters. A section dealing with global media 

negativity towards Sochi took place against the backdrop of an image of a Tweet carrying 

the #SochiProblems hashtag, but already exposed as conveying false information. Its 

inclusion exemplified the BBC’s balanced stance towards the global public sphere. 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 640 
 

WHYS performs impartiality through its very format and its deployment of visual 

backdrops. But its efforts to integrate impartiality with the BBC’s ‘sustaining civil society’ 

remit exposed tensions linked to the burgeoning geopolitical conflict. The first part of the 

discussion featured a robust exchange of very different opinions. During the second half, the 

balance shifted markedly towards those sympathetic to the Kremlin viewpoint. This is 

unsurprising in light of the priority accorded to the views of ordinary Russians, state control 

over Russia’s major media outlets and the consequent rise in patriotic support for official 

policy. As more speakers got to ‘have their say’ on the western chorus of criticism of Russia, 

those who shared those views became increasingly marginalised.  

In the final exchange, the presenter sought to restore some balance. Inviting one 

speaker to comment on the suggestion that criticism of Russia’s LGBT rights record may be 

excessive, it was clear from his demeanour (he was an informally dressed experimental rock 

musician), that she expected him to reject the suggestion. In fact, his reply was ambiguous 

and confusing (a common trait of spontaneous conversations with people unaccustomed to 

public exchanges). Her gloss revealed an inept attempt to restore the established frame of 

‘Russia’s problem with LGBT rights’: 

 

Host: No country likes to be lectured to, especially when that criticism is 

disproportionate. Kolin, could you identify with that comment? 

Guest: Yeah, absolutely! I heard the previous commentator say that gays are 

doing well in Russia. But just imagine, there are 225 athletes in the Russian 

team and we do not know if there is one gay among them! 

Host: So, Kolin, that’s an interesting point you are making. In some ways we 

hear that gay rights are free in Russia but that’s not always the case. Thank 

you for joining us here. (BBCWN ‘World Have Your Say’ 7/2/14) 

 

The exchange reveals a fault line in BBCWN’s dual remit: its duty to maintain impartiality 

and its commitment to fostering civil society through a conversation with ordinary people at 

the centre of world events. The fault line is linked directly to re-emerging East-West 

tensions. It is one thing to give ordinary citizens a voice in shaping broadcasting output, and 

another to expect them to reflect the pluralism that is impartiality’s lifeblood when exposed 

daily to polarising rhetoric from monopoly state broadcasters. 

 

Challenging Hegemony and Promoting Russia: RT’s Counter-Narratives 

BBCWN’s primary narratives were equally prevalent on RT. Like the BBC, it was bound by 

the concerns of the global public sphere as reflected in the social media trends which, with 

other media outlets, it helps to shape. RT’s response to those concerns reflected both its 

ethos as a broadcaster and its responsibility to ‘defend’ the interests of the host nation in 

the eyes of its international audiences. RT’s self-image as a ‘contra flow’ channel aiming to 

subvert ‘mainstream media’ orthodoxies, offer an alternative view of world events and draw 

attention to issues avoided by other broadcasters accorded well with the need to rebut the 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 641 
 

barrage of hostile commentary on Russia. The response was systematic and multi-faceted, 

taking the form of direct refutation, rebuttal by inference and performative negation.  

RT’s meta-narrative asserted that as a rapidly advancing nation threatening to 

disturb the hegemonic balance of power, Russia was being subjected to a hysterical 

propaganda campaign whipped up by hypocritical western nations whose machinations it 

would reveal by laying on a well-organised Games true to the Olympic spirit. 

In refuting accusations of excessive expenditure, reports focused repeatedly on the 

long-term benefits for the infrastructure of the Sochi region. References were made to ‘the 

hefty heritage for Sochi citizens’, the ‘regeneration of an entire region’ and Russia’s wise 

foresight regarding the protection of nature (RT ‘Olympic Special’ 7/2/14). 

In a direct polemical counter assault on ‘mainstream media’ anxieties over the 

terrorist threat, Sochi was declared to be ‘the safest city in the world’. Invidious 

comparisons with security arrangements at other Olympic venues were frequent. RT’s 

Martyn Andrews drew on his experience as a British citizen during the London 2012 

Olympics, declaring ‘I have not seen any missiles on the top of apartment blocks, as in 

London’. Andrews reminded viewers that ‘security is a sensitive thing everywhere’, but also 

referred to the ‘Cold War mentality’ behind western fears of Sochi’s proximity to the 

troubled North Caucasus. 

RT devoted considerable airtime to promoting a dynamic image of the Russian 

nation. Putin was absent from this sub-narrative, which centred on Russia’s hospitality, 

ordinary Russians’ sense of pride in their nation and Sochi as an emblem of Russian 

prowess. If these themes constituted an implicit response to the mainstream media’s 

‘obsession’ with Putin’s overbearing authoritarianism, other strategies contributed to a 

direct, polemical riposte.  Andrews drew on his ‘cultural capital’ as a cosmopolitan, well-

travelled British man to reinforce his insistence on Russia as a ‘normal’ nation belonging 

within the civilised western world. In his review of initial Olympic-related Twitter activity, 

RT’s social media editor, Ivor Crotty, mocked those Tweets that indulged in crude, anti-

Russian stereotypes.  

RT was most concerned with countering the ‘western’ media’s focus on human rights 

which they attacked as fabrications concocted to undermine Russia. These fabrications were 

portrayed as doomed to failure owing to their breach of the popularly endorsed Olympic 

spirit of goodwill. This sub-narrative was enacted on several levels.  

First, the campaign against Russia’s human rights record met with direct refutation in 

the form of interviews with dignitaries pointing out that, contrary to western 

‘disinformation’, a dedicated space for political protest had been set aside on the outskirts 

of Sochi (RT ‘Sophie & Co’ 7/2/14), or assertions that gay people lead fulfilled lives in Russia, 

and that stories of their persecution are hugely exaggerated. This line was, in turn, inserted 

into the broader context of the geopolitical ‘information war’ being waged against Russia. 

Secondly, RT strove to undermine the western human rights narrative through 

invidious comparisons with the situation elsewhere. An edition of Truthseeker focused on 

the repression of gay rights in Southern states of the USA. In the Worlds Apart programme 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 642 
 

broadcast on February 23, the host, Oksana Boiko, interviewed Greg Louganis, a gay 

American athlete, repeatedly invoking instances of US homophobia. 

The most ambitious feature of the RT counter-narrative was a bold, performative 

gesture highlighting what RT ‘does’ in support of LGBT rights rather than what it ‘says’ about 

them. Martyn Andrews is himself an openly gay British journalist who lives and works in 

Russia. His presence at the heart of RT’s Sochi coverage constituted a more than symbolic 

rebuttal of the mainstream western media account. He persistently reminded viewers of his 

pride in his sexuality, both verbally and paralinguistically. Andrews gave several extended, 

tabloid-style ‘insights’ into ‘Sochi fashion, tourist and lifestyle scenes’ and ‘Sochi celebrity 

gossip’ delivered in an overtly ‘camp’ style. He also participated in the Cross Talk 

international discussion show edition devoted to the ‘New Cold War’ frenzy whipped up by 

western media outlets in the lead-up to the Games. Andrews’s interventions in the 

discussion were impassioned, but nuanced, and highly personal: 

 

I do not defend the Russian government. Also, I do not agree with this law. 

That said … if I were not happy living in Russia, I would not live here. There is a 

club here in Sochi called Maiak, the gay club ... It shows you the bubbling and 

thriving subculture that gay people have here … You have to think what Russia 

is, where it comes from. It is new. Places need time, they need patience; they 

need understanding. (RT, Cross Talk, 8/2/14) 

 

Andrews polemically asserts a ‘truth’ about the real state of affairs regarding Russia’s gay 

community, performatively authenticating it via his affirmations of his own gay self-identity. 

He also provides an on-air demonstration of Russian free speech and seeks to ameliorate 

Russia’s ‘shortcomings’ by placing them in the context of a ‘new’ nation striving to 

modernise. 

 

Reconciling and Disrupting the National and the Cosmopolitan? 

Encapsulated within Andrews’s performative role is an irresolvable tension pitting the 

broadcaster’s national prerogatives against the cosmopolitan strategies deployed to realise 

them. He epitomises RT’s efforts to reflect a Russia aspiring to embrace progressive values 

and appeal to a global, ‘metrosexual’ community steeped in the shared tabloid discourses of 

consumerist lifestyles. Yet those efforts are at odds with (a) RT’s pitch to niche leftist and 

ethnic minority audiences sympathetic to the channel’s counter-hegemonic agenda but 

hostile to tabloid culture; and (b) the official line on Russia’s mission to lead a world-wide 

conservative backlash against western liberal ‘tolerance’, based on the values of family, 

religion and tradition (a line reflected in the frequency with which RT now invokes social 

conservatives like Nigel Farage when attacking Ukraine’s integration into Europe). 

RT’s apparent ideological eclecticism illustrates its opportunistic approach to 

defending Russian interests. But this potentially impedes its mission to build a coherent 

identity and the loyal audience constituencies that are key to its long-term soft power goals. 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 643 
 

The contradiction is exacerbated at moments, like Sochi 2014, when Russia finds itself at the 

centre of two simultaneous storms of protest (over its approach to sexual minorities, and its 

hostility towards Ukraine’s integration into Europe), each requiring different ideological 

ripostes.  

But the same storms highlight parallel tensions within BBCWN. It deploys the latest 

technological means of linking its audiences to a ‘global conversation’ in which citizens from 

across the world participate in an exchange of views inspired by the cosmopolitan ideals of 

the Olympics. Yet those very aspirations are undercut by the need to preserve Britain’s 

global reputation for ‘fair play’, the hallmark of the BBC’s putative impartiality and balance, 

Britain’s international flag bearer that is sorely contradicted by the descent of World Have 

Your Say into a clash in which only one side of the argument threatens to prevail. 

 

Handling the Transition: BBC World News between Soft Power and 

Geopolitics 

The forces driving internal contradictions in BBCWN outputs received added momentum as 

controversy turned to open conflict. The BBC had a delicate task to manage in retaining its 

focus on a world crisis with Russia at its centre, whilst respecting the Olympic spirit by 

showing deference to the host nation. 

The Olympics are of course an established media event in which state and 

broadcaster agree to coordinate the celebration of a twin national and international festival. 

As a broadcaster with close ties to the British state, the BBC was duty-bound to observe the 

implicit rituals that coverage of the Olympics has cultivated. This was evident in the news 

trajectory on the opening day. Throughout the early editions, the themes dominating 

BBCWN bulletins were those centring on political controversies surrounding the host, 

juxtaposed with updates on the growing tensions over popular protests in Kiev. However, 

the BBC strove to maintain an impartial distance from the protagonists in what was 

becoming a global stand-off, giving prominence to the scandal surrounding a leaked 

telephone call between Victoria Nuland, the US’s Vice-Secretary of State, and the US 

Ambassador in Ukraine appearing to confirm covert American intervention in the crisis.  

But, as the Opening Ceremony drew closer, reports began referring to public 

sentiments of anticipation rather than to political tension. Putin’s role in centring the BBC 

narrative was now that of a leader on the brink of an unprecedented opportunity. The 

discourse acquired a more positive tone as the BBC entered the orbit of the Olympics 

reporting genre, according to whose rules politics is temporarily put aside. 

From the Opening Ceremony onwards, coverage focused exclusively on the occasion 

itself, and subsequently on the sporting action (with a brief ‘relapse’ on 18-19 February 

when members of Pussy Riot were beaten by Cossacks in Sochi for performing an anti-Putin 

punk song). Its approach accorded with its commitment to impartiality, for, within the 

framework of a global agreement to observe the Olympic ‘Truce’, and given that, by the 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 644 
 

BBC’s own admission, impartiality is measured in relation to shared consensus (BBC Trust 

2010); ignoring that consensus could compromise impartiality.  

As the Ukraine crisis loomed larger, the BBC found its strategy increasingly difficult 

to maintain. When the Euromaidan revolt boiled over into regime change on the eve of the 

Closing Ceremony, the BBC confronted a clash between two radically different categories of 

media event: the planned, state-broadcaster celebration and an unanticipated global crisis. 

On the night of the Closing Ceremony, BBC World found itself having to report on ritual 

speeches expressing gratitude to the host city. In the 18:00 edition of the News, the words 

of Thomas Bach, President of the International Olympic Committee, were cited in full, 

including his declaration that:  ‘Russia delivered all that it promised. It showed the face of a 

new Russia: efficient, friendly, patriotic, open to the world’ (BBCWN, News, 23/2/14). By the 

19:00 and 20:00 broadcasts, Bach’s speech was cursorily glossed by a visibly embarrassed 

presenter, who minutes earlier, had reported on Russia’s obstructive approach to the 

Ukraine situation. The spirit of internationalism central to planned global media events like 

the Olympics was hastily jettisoned in favour of an emergent set of conventions for dealing 

with the overthrow of oppressive regimes. 

As the Olympics ended, BBCWN faced another dilemma. The Ukraine crisis was 

characterized throughout by confusion and uncertainty and unfolded as a series of questions 

which still lack undisputed answers: ‘How did ex-President Yanukovich escape?’; ‘Who fired 

on the demonstrators in Kiev?’; ‘Who shot down Malaysian Airlines Flight MH 17?’ In a 

networked world, multiple media platforms disseminate competing narratives which the 

BBC must navigate, unable to occupy its habitual vantage point. Because the 24-hour news 

environment exacerbated the urgency of the need to extrapolate from them an impartial 

‘meta-narrative’, BBCWN paid more attention than usual to what outlets on all sides were 

reporting, forced to mediate hesitantly between contingent ‘partialities’ rather than speak 

from its traditional position beyond contingency; it attracted recriminations from RT for 

clumsily pulling an interview with the channel’s Abby Martin about her unexpected criticism 

of Russia’s annexation of Crimea (Martin 2014). 

Given its loss of vantage point, and despite adopting a line on Russian involvement in 

East Ukraine significantly more non-committal than other western outlets, the BBC also 

came under criticism in the UK for pro-Ukrainian bias from commentators like Rod Liddle 

(Liddle 2014). Meanwhile, under the heading ‘BBC Silence: Leaked Ashton Phone Call Known 

to EU Leaders Days Ago’, RT attacked the BBC for failing to report a second leaked phone-

call scandal of central significance to the Russian narrative: that in which the Estonian 

Foreign Minister, Urmas Paet, informed Catherine Ashton, EU Foreign Policy Commissioner, 

of a reliable source claiming that opponents, not supporters, of Yanukovich may have been 

responsible for the sniper gunfire on Kiev demonstrators (RT 2014). 

The comparison with the earlier leaked call is indeed stark. Despite initial scepticism 

about its authenticity, the Nuland call featured prominently in BBC World News headlines (it 

ran as an on-screen ticker throughout its Opening Day Sochi coverage), whilst the Ashton 

one was ignored. The contrast is attributable to a dramatic change in circumstances: that of 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 645 
 

a geopolitical crisis pitting western nations against a Russian government riding roughshod 

over the sovereign territory of neighbouring states, rather than merely a rise in political 

tensions occasioned by the ritual pre-Olympic spotlight on the host nation’s flaws. 

The earlier noted impartiality/civil society contradiction derives from the resurgence 

of East-West tensions. It is deepened through the deterioration of the tensions into open 

geopolitical conflict. The uncertainties of that conflict, exacerbated by the new 

communication environment, eroded the BBC’s impartial vantage point. But they also 

generate a new reluctance to give equal weight to the narratives of both sides. Meanwhile, 

the sudden encroachment of the unanticipated crisis onto the space of the pre-planned 

state-media collaboration left the BBC stranded between two modes of coverage.  

 

RT and the Militarisation of the ‘Information War’: Soft Power or State 

Propaganda? 

 

Russia Today 

For RT, the transition to geopolitical crisis was easier to manage. Its coverage proceeded 

according to plan. A ‘Sochi Roundup’ concluding its Games coverage focused on ‘debunking’ 

5 ‘myths’ which had dominated western media accounts, and on confirming Russia’s re-

emergence as a world power (RT ‘Olympic Special’ 23/2/14), and deriding the mainstream 

media’s ‘politicisation’ of Sochi 2014 for its breach of the Olympic spirit. The tone 

throughout the closing day was emotive and the discourse decidedly vernacular as 

presenters mimicked the wistful regret experienced by global audiences, and ordinary 

Russians’ sense of pride at the Games’ extraordinary success. In a final flourish of polemic, 

and as earlier mentioned, the post-Sochi edition of the Worlds Apart discussion show 

featured a combative interview with the gay US athlete, Greg Louganis (RT ‘Worlds Apart’ 

23/2/14). 

With the Games over, RT turned its full attention to the ‘information war’ over 

Ukraine, treating the global media environment as an arena of counter-hegemonic struggle 

in which there can be no ‘objectivity’. However, the theme of anti-Russian prejudice 

provided a bridge between the two categories of media event; if mainstream outlets 

previously distorted Russia’s human rights record for their own purposes, they were now 

misrepresenting Russian actions in Ukraine in the interests of continued western hegemony. 

In an inversion of the western narrative, Russian homophobia (the abiding Olympic 

controversy) was transmuted into western ‘Russophobia’ (the dominant theme of RT’s 

Ukraine counter-narrative). A post-Crimea edition of Cross-Talk addressed the questions: 

‘What does Russophobia mean?  Where does it come from? What are the West’s 

Russophobic stereotypes? And why is Russophobia dangerous?’ (RT ‘CrossTalk’ 16/4/14). 

RT thrives in a 24-hour news environment in which global crises become subject to 

rumours, counter-rumours and unverified accounts superseding one another in a cauldron 

of conflicting information and unanswered questions - fertile territory for RT’s conspiratorial 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 646 
 

ethos. It accounts for the eschewal of dialogic debate; the truth is a conspiracy to be 

uncovered by elite ‘experts’ rather than an elusive equilibrium emerging from the balancing 

of different viewpoints. The ‘tag lines’ of its flagship shows are revealing (Truthseeker: ‘Seek 

Truth from Facts’; The Big Picture: ‘What’s actually going on in the world’). 

It was in the conspiratorial spirit that RT promoted the ‘scandal’ around the leaked 

Ashton-Paert phone call. The scandal headlined in its news programmes for several days and 

it was first to break the story, suggesting that it may have had privileged access to 

intelligence sources. As RT transitioned from international festival to global crisis, its 

strategy switched from a soft power emphasis to a full counter-assault mode. RT’s entire 

rationale foregrounds the need to repel ideological offensives from wherever they emerge; 

hence its radically eclectic approach to the political voices it invokes. In this sense, too, the 

change between event categories produced fewer of the problems that BBCWN 

encountered. 

However, RT faced its own difficulties, revolving around an on-air protest against 

Russia’s actions in Crimea from its star presenter, Abby Martin, and the subsequent on-air 

resignation of newsreader, Lisa Wahl. The scandals garnered scorn in the US (where the 

presenters are based) and bemused curiosity in the UK (both were discussed by BBCWN and 

Martin was, as noted earlier, invited for an abortive BBC interview.  

RT’s transition to the Ukraine crisis amounted to the transformation of a soft power 

strategy promoting a powerful, modern Russia, albeit one with a counter-narrative edge, 

into a semi-militarised propaganda campaign on behalf of a beleaguered, repressive state. 

Nor was the channel’s ‘persecution complex’ without grounds; RT was targeted by US 

Secretary of State John Kerry as the Kremlin’s ‘propaganda bullhorn’ (Logiurato 2014). The 

defensive posture was expressed vividly in an editorial piece by RT Editor-in-Chief, Margarita 

Simonyan: 

 

Every … single hour the guys who work for us are told, ‘You are liars, you are 

no journalists, you are the Kremlin propaganda mouthpiece. You’ve sold 

yourselves to the Russians’… I can see very clearly why I continue to work for 

a channel that stands alone, showing everybody the other side of the story. 

It’s my country. I have no choice. (Simonyan 2014) 

 

RT aligned its own counter-hegemonic mission with Putin’s portrayal of Russia’s actions as ‘a 

strike against the unipolar world’. Just as the Kremlin has, following the imposition of 

economic sanctions, presented itself as the leader of a rival power bloc, so RT now seeks out 

audiences beyond the progressive anti-American left as represented by Abby Martin (who 

came to prominence within the American ‘Occupy’ movement). The fact that it turned 

frequently to voices from the socially conservative, anti-European right in its coverage of 

both Sochi and Ukraine, is one indication of this. Another is the attention accorded to 

western critics of US-led unipolarity. New York-based commentator, Eric Draitser, published 

a feature on the RT website entitled ‘Sanctioning Russian into a Multi-Polar World’ (Draitser 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 647 
 

2014). Significantly, RT Spanish has recently launched in Argentina. The cult of balance is 

less rooted in non-western media cultures than in Europe and North America. What is 

perceived here as crude state propaganda may elsewhere be seen as refreshingly honest. 

 

Intermedia Reflexivity: Broadcasting Adaptations to Maximise Engagement 

Similar sensibilities prevail on social media platforms, where the ‘stale’ convention by which 

the Olympic Truce requires a temporary suspension of political conflict went unobserved. As 

our social network analysis revealed, far from keeping the encroaching Ukraine crisis apart 

from the sporting action, tweets combining references to Ukraine with commentary on 

Sochi rapidly emerged as a major Twitter trend. Humour, satire and irreverent mockery 

contradicting the formal registers and discourses which predominate in traditional 

broadcasting outlets are characteristic of social media platforms and were in evidence 

during Sochi 2014: 

 

 
Tweets posted at Dave Mercer’s and ‘Hot Women’s Twitter accounts. Available respectively at 

https://twitter.com/FactsofFishing/status/431503463168475137 and 

https://twitter.com/h0twomen/status/431676283593183232 

 

Russia’s reaction to the Euromaiden uprising prompted more sharp-tongued commentary:  

 

 
Tweet posted at Mark Galeotti’s Twitter account. Available at 

https://twitter.com/markgaleotti/status/436951015360049153 

https://twitter.com/FactsofFishing/status/431503463168475137
https://twitter.com/h0twomen/status/431676283593183232
https://twitter.com/markgaleotti/status/436951015360049153


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 648 
 

Irreverence and the same ‘throwaway’ disregard for media convention are typical of RT’s 

broadcasting style, which cultivates a pronounced intermedia reflexivity. One of its most 

successful shows is Breaking the Set, hosted by Abby Martin. Its title encapsulates her media 

convention-shattering approach.  

Much of RT’s irreverence is spontaneous: the careless ‘laughing off’ of technical 

glitches marring the hand-overs between the Moscow studio and the on-site Sochi reporting 

team; and the vernacular idiom (terms like ‘bullshit’ were bandied around repeatedly in the 

Cross-Talk show on the West’s ‘New Cold War’ against Russia broadcast whilst the Games 

were under way). But RT also explicitly mines the resources of social media and other new 

media platforms. During the Olympics its social media editor, Ivor Crotty, delivered two 

reports on declining Twitter interest in Sochi controversies, using them to authenticate the 

RT narrative of a hostile, out-of-touch western media: 
 

 
Screen shot from ‘Sochi Closing Ceremony’ broadcast on RT, 23 February, 2014 

 

And in a debunking of the furore surrounding the Pussy Riot incident, the RT website 

featured the incident under the heading ‘Pussy Riot in Sochi Performance Fail’, subverting 

the politics of the #SochiFails hashtag: 
 

 
Screen shot from article posted on RT’s website, February 19, 2014. Available at 

http://rt.com/news/pussy-riot-sochi-cossacks-748/ 

http://rt.com/news/pussy-riot-sochi-cossacks-748/


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 649 
 

RT’s reaction to the Martin scandal represents a more complex attempt to exploit the 

uncertain meanings generated by new media platforms. The fact that it followed criticism of 

Margarita Simonyan on Twitter for running a propaganda outlet casts suspicion on the 

authenticity of the protest which was, however, successfully exploited (and almost certainly 

initiated) by RT to disrupt the mainstream narrative portraying it as a Kremlin mouthpiece; 

Martin concluded her polemic against Russia’s annexation of Crimea with an assertion to 

camera that she benefits from ‘full editorial independence’ (RT ‘Breaking the Set’ 5/3/2014).  

Its careful staging appeared to escape western broadcasters (though doubts were raised 

online). In an example of intermedia reflexivity in the reverse direction, the Wahl 

resignation was addressed through an intensive Twitter campaign designed to expose 

Wahl’s resignation as a neo-conservative provocation: 

 

 
Tweets posted to Lisa Wahl’s Twitter Account, March 23, 2014. Available at 

https://twitter.com/lizwahl/status/447795727251415040.  

 

There was a different response to a later, equally unanticipated, YouTube video made by an 

independent Australian comedy collective and consisting of comical ‘rap’ accounts of the 

Ukraine crisis, satirically dubbed Putin’s ‘Paramilitary Games’. Because it also targeted 

hypocritical ‘mainstream media’ attacks on the Kremlin’s repression of free speech by 

including a scene featuring Abby Martin’s anti-Russian ‘protest’, RT uploaded it to its 

website, enabling it to bolster its efforts to link Sochi and Ukraine via a single narrative, and 

reinforce Abby Martin’s own implicit refutation of the notion that RT eschews independent 

thought. 

https://twitter.com/lizwahl/status/447795727251415040


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 650 
 

 
Screen shot from ‘Juice Rap’ YouTube video, ‘Crimea: Media War Games’, posted March 17, 2014. 

Available at www.facebook.com/juicerapnews/posts/805408092820613.  

 

RT makes frequent use of YouTube, adapting to the medium’s chronotopic specificities; 

YouTube videos are at once cast into the spatially indeterminate realm of the web and 

limited by the platform’s ‘here today, gone tomorrow’ temporality. It works with the grain 

of the indeterminacy characterising an online world in which, rather than being ‘broadcast’ 

from a centre to a periphery, meaning develops in decentred, ‘rhizomic’ mode. It monitors 

emergent social media themes and aligns itself with the tones and discourses favoured by 

new platforms. But it also actively uses social media tools to promote the RT agenda. 

Simonyan herself uses Twitter skilfully, blending informal daily trivia with personalised 

political proselytising. During Sochi 2014, Martyn Andrews engaged in vigorous polemic with 

the LGBT Twitter community: 

 

 
Tweets posted to Martyn Andrews’s Twitter account, 23 February 2014. Available at 

https://twitter.com/halstedvodka/status/437667036739551232.  

http://www.facebook.com/juicerapnews/posts/805408092820613
https://twitter.com/halstedvodka/status/437667036739551232


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 651 
 

There is, however, little use of social media in co-production or audience participation 

contexts. This would contradict RT’s ‘revelatory’ ethos according to which a select elite of 

‘experts’ with privileged knowledge uncover the ‘truths’ which are being hidden from 

audiences by shady, hegemonic forces.  

 

BBC World News 

The styles and modes of address and registers adopted by BBCWN presenters also exhibit 

relative informality, featuring numerous phatic markers of contact between broadcaster 

and audience (‘You’re watching BBC News, live from Kiev - Hello, and a warm welcome to 

you!’). The World Have Your Say presenter signs off the Sochi edition by informing viewers 

she is now rushing home to watch the opening ceremony on television – something difficult 

to imagine her domestic counterparts declaring. Presenters frequently employ first and 

second person form of address (‘Let’s take you now directly to Maidan Square’; ‘Thanks, 

Tim, for giving us some thoughts there from Kiev’).  

Such traits, however, indicate the channel’s semi-commercial ethos rather than its 

affinity with new media cultures. Indeed, unlike RT, BBCWN seems uninterested in 

exploiting social media trends to legitimate its narratives. Nor does it replicate RT’s broader 

intermedia consciousness. Until it confronted the uncertainties of the Ukraine crisis, BBCWN 

maintained the meta-broadcaster position required by its impartiality ethos. Meanwhile, 

the political use of social media platforms would constitute a clear breach of BBC editorial 

guidelines. 

To contextualise the contrast with RT, however, we should note that neither 

broadcaster featured prominently among the Twitter accounts we analysed: 

 

 
 

Whilst constituting a parallel public sphere, the Twitter community intersects with that in 

which broadcasters operate in the context of audience engagement. The edition of World 

Have Your Say we examined was exemplary in its efforts to utilize social and other new 

media platforms to foster a ‘global conversation’ and promote ‘cosmopolitan citizenship’. 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 652 
 

 
 

However, the problems that this edition encountered point to a wider issue relating to the 

very concepts of ‘global conversations’ and ‘cosmopolitan citizens’. Craig Calhoun argues 

that in aspiring to transcend the local and embrace the universal, cosmopolitanism masks its 

own concrete embodiment in particular circumstances: 

 

[B]eing a competent actor on the scale of ‘global citizenship’ … has its own 

material and social conditions … Cosmopolitanism is a presence not an 

absence, an occupation of particular positions in the world, not a view from 

nowhere or everywhere. All actually existing cosmopolitanisms … reflect 

influences of social location and cultural tradition. (Calhoun 2003:541) 

 

BBCWN’s difficulties in realising the participatory potential of new media reflect what 

happens when the abstract ideal of the global conversation rubs up against material 

conditions which draw that ideal towards one of the very political positions the facilitator of 

the conversation is mediating. 

 

Conclusion 

There are three overarching conclusions to be drawn from our analysis. First, whilst the 

combination of the demise of the Cold War settlement and the concurrent online revolution 

has transformed the scope and purposes of international broadcasting, it has also 

introduced deep contradictions at the heart of their dual requirement: (a) to contribute to 

‘soft power’ strategies by projecting national interests on a global stage; (b) to perform well 

in an intensely competitive market with a proliferating number of global players and, in the 

case of the BBC, to fulfil a public service remit (whether through fostering cosmopolitan 

citizenship, or by unifying transnational, niche constituencies around a shared counter-

hegemonic agenda). Global media events with a strongly celebratory, participatory 

dimension, like the Sochi Olympics, provide fertile territory on which geopolitical tensions 

are flagged and negotiated.  



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 653 
 

Secondly, the contradictions facing international broadcasters caught between the 

dual forces of the post-Cold War settlement and a more competitive and conflicted global 

media landscape became more visible during the Ukraine conflict. This geopolitical standoff 

brought these problems to a head, as established broadcasters struggled to manage the 

transition from the genre and rituals of an Olympic celebration to a geopolitical crisis. In 

contrast, unimpeded by the requirement to conform to established journalistic principles, 

RT’s approach to this transition was to attack competitor broadcasters for their duplicitous 

pretence at reporting in an impartial manner and to present what they described as an 

alternative, more authentic, more truthful but conspiratorial style of news broadcasting. In 

so doing, RT played the ‘soft power’ game to a different set of rules. 

Finally, social and other new media platforms are re-inventing the rules of 

engagement allowing audiences to interact with broadcasters in novel. RT has been 

particularly adept in its uses of social media and in appealing to audiences interested in 

conspiracy theories and counter-hegemonic political discourse. It has demonstrated that the 

democratising, participatory potentials that they offer, and which BBCWN is keen to exploit, 

do not represent the only, or even the most productive, context in which they might be 

deployed. This was, rather belatedly, acknowledged by the US’s Under Secretary for Public 

Diplomacy and Public Affairs, Richard Stengel, who, in proposing that, in light of RT’s success 

in the ‘information war’ around Ukraine, the US should fund its own Russian-language 

channel, commented: 

 

One of the things I’ve seen and have been surprised by in my time here is just 

how sophisticated [RT’s] messaging is on social media, and … I think this is the 

area that we should own and we don’t own it. (RT 14 August 2014) 

 

A research team undertaking a follow-up project on coverage of the World Cup that Russia 

will (or may now not) host in 2018, would find a very different international news media 

environment than the one whose sudden ruptures transformed our research agenda in 

February 2014. What is clear is that further comparative research is needed to address the 

dissonances and disjunctions between international broadcasters in the post-Cold War 

context. We still know precious little about the way in which international audiences 

interact with news organisations like RT and a host of others that are populating the news 

media landscape but we ignore them at our peril. For at a time when publics lack trust in 

both legacy news media and conventional politics, organisations like RT may be slowly 

changing the rules of engagement while we disregard them with disdain. 

 

Biographical notes: 

Stephen Hutchings is Professor of Russian Studies at Manchester University. He is former 

President of the British Association for Slavonic and East European Studies and was a 

member of the RAE 2008 subpanel for Russian and Slavonic Languages and Cultures. A 

Fellow of the Academy of Social Sciences, he is Associate Editor of the Russian Journal of 



Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 654 
 

Communication, and a member of the editorial boards of Europe Asia Studies and 

Medialingvistika. The book he recently co-authored with Vera Tolz, Nation, Race and 

Ethnicity on Russian Television: Mediating Post-Soviet Difference (Routledge:2015), was the 

outcome of a joint AHRC grant project on nation building and Russian televisual 

representations of inter-ethnic cohesion 

(http://russiantvcohesion.humanities.manchester.ac.uk/), one of a series of AHRC-funded 

projects on the Russian media.  Contact: Stephen.Hutchings@manchester.ac.uk. 

 

Marie Gillespie is Professor of Sociology at The Open University and Co-Director of the 

Centre for Research on Socio-Cultural Change. She researches diaspora and national media 

cultures comparatively and historically. Her work connects issues of identity, citizenship and 

security. Her book Diasporas and Diplomacy: Cosmopolitan Contact Zones at the BBC World 

Service 1932-2012 was based on a multidisciplinary project 

(http://www.open.ac.uk/researchprojects/diasporas/).  Previous projects include ‘Shifting 

Securities: News Cultures Before and After the Iraq War 2002’ 

(www.mediatingsecurity.com) and on British humour. Contact: marie.gillespie@open.ac.uk.  

 

Ilya Yablokov is a Teaching Fellow in Russian Studies at the University of Leeds. His teaching 

and research interests include: Russian politics, media and history, nation-building and inter-

ethnic relations in post-Soviet Russia. He is currently researching the development of the 

journalistic community in Russia after the demise of the Soviet Union and the emergence of 

ethical principles among Russian press and television journalists. He will soon publish a 

monograph on conspiracy theories in post-Soviet Russia with a particular focus on the 

impact of conspiracy theories on Russia’s political development and nation-building.  

Contact: i.yablokov@leeds.ac.uk.  

 

Alex Voss is a Lecturer in Software Engineering in the School of Computer Science, 

University of St Andrews. Alex has a long-standing interest in Social Informatics and has 

been studying uses of social media data in social science research as well as in journalism. 

He has collaborated with the Guardian as well as Wire Free Productions Ltd. on forms of 

open journalism drawing on social media data. Contact: alex.voss@st-andrews.ac.uk.  

 

Ilia Lvov is a PhD student in the School of Computer Science at the University of St Andrews 

working under the supervision of Dr Voss. He studies the methodological challenges that are 

posed by new forms of data in social research. Ilia worked as a consultant for the ‘Cultural 

Value’ research project and participated in the analysis of Twitter data on the 2012 London 

Olympic Games documented in this special issue. He also was a member of an 

interdisciplinary research team that studied the 2014 Sochi Winter Olympic Games as a 

global media event. This research is also presented in this special issue. Contact: il23@st-

andrews.ac.uk.  

 

mailto:Stephen.Hutchings@manchester.ac.uk
http://www.open.ac.uk/researchprojects/diasporas/
http://www.mediatingsecurity.com/
mailto:marie.gillespie@open.ac.uk
mailto:i.yablokov@leeds.ac.uk
mailto:alex.voss@st-andrews.ac.uk
mailto:il23@st-andrews.ac.uk
mailto:il23@st-andrews.ac.uk


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 655 
 

References: 
BBC Trust (2010) ‘Editorial Guidelines’ [WWW document] URL 

http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/ [accessed 4/9/2014] 

BBC World News, ‘News’, midnight GMT broadcast, 7/2/14. 

BBC World News, ‘World Have Your Say’, 7/2/2014. 

Beck, Ulrich, Cosmopolitan Vision, London: Polity Books, 2006. 

Brady, Anne-Marie, ‘The Bejjing Olympics as a campaign of mass distraction’, The China Quarterly, 

197, 2009, pp. 1-24. 

Calhoun, Craig, ‘“Belonging” in the Cosmopolitan Imaginary’, Ethnicities, 3(4), 2003, pp. 531-553. 

Dayan, Daniel and Elihu Katz, Media Events: The Live Broadcasting of History, Cambridge MA: 

Harvard University Press, 1994. 

Department of Culture, Media and Sport (2006) ‘Royal Charter for the Continuance of the British 

Broadcasting Corporation’, London: HMSO. 

Ding, Sheng, The Dragon’s Wings: How China Rises With its Soft Power, Lanham MD: Lexington 

Books, 2008. 

Draitser, Emil (2 April 2014) ‘Sanctioning Russia into multi-polar world’ [WWW document] URL 

http://rt.com/op-edge/sanctioning-russia-825/ [accessed 5/9/2014] 

Fairclough, Norman. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research, London: Routledge, 

2003 

Feklyunina, Valentina, ‘Battle for Perceptions: Projecting Russia in the West’, Europe-Asia Studies, 

60(4), pp. 605–629, 2008. 

Galeotti, Mark (MarkGaleotti). “#Putin must be pissed #Euromaidan eclipsed #Sochi: he spends $50B 

on a party + all guests do is stand outside watching neighbor’s house burn”. 21 February 

2014, 11:50 a.m. Tweet. 

Gillespie, Marie, ‘Diasporic creativity: refugee intellectuals, exiled poets and corporate 

cosmopolitanism at the BBC World Service’, in K. Knott and S. McLoughlin (eds.), Diasporas: 

Concepts, Intersections, Identities, London: Zed Books, 2010, pp. 236–243.   

_____, ‘BBC Arabic, social media and citizen production: an experiment in digital democracy before 

the Arab Spring’, Theory, Culture & Society, 30(4), 2013, pp. 92–130. 

Gillespie, Marie and Alban Webb, ‘Corporate cosmopolitanism: diasporas and diplomacy at the BBC 

World Service (1932-2012)’, in Marie Gillespie and Alban Webb (eds.), Diasporas and 

Diplomacy: Cosmopolitanism Contact Zones at the BBC World Service (1932-2012), Abingdon: 

Routledge, 2012, pp. 1–20. 

Gruzd, Anatolii, S. Doiron and P. Mai, ‘Is Happiness Contagious Online?: The Case of Twitter and the 

2010 Winter Olympics’, Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System 

Sciences (HICSS), January 4-7 2011, Kauai, HI, USA. 

Hall, Todd, ‘An unclear attraction: a critical examination of soft power as an analytical category’, The 

Chinese Journal of International Politics, 3(2), 2010, pp. 189-211.  

Hartley, J, Popular Reality: Journalism, Modernity, Popular Culture, London: Arnold, 1996. 

Hepp, Andreas and Nick Couldry, ‘Introduction: Media events in globalised media cultures’, in Nick 

Couldry, Andreas Hepp and Friedrich Krotz (eds.), Media Events in a Global Age, London: 

Routledge, 2010, pp. 1-20.  

Hot Women (H0twomen). “Sochi and Russia have their best men on the job protecting Olympics. 

#SochiProblems pic.twitter.com/k1ImrPMNHn“. 6 February 2014, 10:30 p.m. Tweet. 

http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/
http://rt.com/op-edge/sanctioning-russia-825/
https://twitter.com/hashtag/Putin?src=hash
https://twitter.com/hashtag/Euromaidan?src=hash
https://twitter.com/hashtag/Sochi?src=hash
https://twitter.com/hashtag/SochiProblems?src=hash
http://t.co/k1ImrPMNHn


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 656 
 

Jenkins, Henry, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York 

University Press, 2008. 

Kellner, Douglas, Media Spectacle, London and New York: Routledge, 2003. 

Latham, Kevin, ‘Media, the Olympics and the search for the “Real China”‘, The China Quarterly, 197, 

2009, pp. 25-43. 

Lebow, Richard Ned, ‘The power of persuasion’, in Felix Berenskoetter and M. J. Williams (eds.), 

Power in World Politics, New York: Routledge, 2007, pp. 120-140.  

Liddle, Rod, ‘The media’s not giving us the full picture of Ukraine’, The Spectator, 27 January 2014.  

Logiurato, Brett (25 April 2014) ‘RT is Very Upset with John Kerry for Blasting Them as Putin’s 

Propaganda Bullhorn’, The Business Insider [WWW document] URL 

http://www.businessinsider.com/john-kerry-rt-propaganda-bullhorn-russia-today-2014-4 

[accessed 5/9/2014] 

Manzenreiter, Wolfram, ‘The Beijing Olympics in the Western Imagination of China: The Weak 

Power of Soft Power’, Journal of Sport and Social Issues, 34, 2010, pp. 29-48. 

Martin, Abby (5 May 2014) ‘BBC Banned Me for Criticising UK Government’, [YouTube] URL 

https://www.youtube.com/watch?v=fXWpkGY3TEE [accessed 5/9/2014] 

Mercer, Dave (FactsofFishing). “Olympic athletes bonding Sochi style! #SochiProblems”. 6 February 

2014, 11:03 a.m. Tweet. 

Nye, Joseph, ‘Soft Power’, Foreign Policy, 80, 1990, pp. 153-171. 

_____, The Powers to Lead: Soft, Hard and Smart, Oxford: OUP, 2008. 

_____, Future of Power, New York: Public Affairs, 2011. 

Painter, James, Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al Jazeera English and Telesur, Oxford: 

Reuters Institute, 2008. 

Price, Monroe and Daniel Dayan, Owning the Olympics: Narratives of the New China, Ann Arbor MI: 

Michigan University Press, 2008. 

Rimmon-Kenan, Shlomith, Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London: Routledge, 2002. 

Rivenburgh, Nancy, ‘The Olympic Games: twenty-first century challenges as a global media event, 

Culture, Sport, Society, 5(3), 2002, pp. 31-50. 

Rizvi, Haider (2010) ‘Media: Foreign News Channels Drawing US Viewers’ [WWW document] URL 

http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-us-viewers/ 

[accessed 17/4/2015] 

Roche, Maurice, Mega-events and Modernity: Olympics and Expos in the Growth of Global Culture, 

London: Taylor and Francis, 2000. 

Rothman, Steven, ‘Revising the soft power concept: what are the means and mechanisms of soft 

power?’, Journal of Political Power, 4(1), 2011, pp. 41-56. 

RT (2014) ‘BBC Silent - Leaked Ukraine Catherine Ashton call was known to ALL EU members days 

ago’ [YouTube] URL https://www.youtube.com/watch?v=TUR1RKWuHqI [accessed 6/9/2014] 

RT, ‘Breaking the Set’, 5/3/2014. 

RT, ‘CrossTalk’, 16/4/14. 

RT, ‘Olympic Special’, 7/2/14. 

RT, ‘Olympic Special’, 23/2/14. 

RT, ‘Sophie & Co’, 7/2/14. 

RT, ‘Worlds Apart’, 23/2/14. 

http://www.businessinsider.com/john-kerry-rt-propaganda-bullhorn-russia-today-2014-4
https://www.youtube.com/watch?v=fXWpkGY3TEE
http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-us-viewers/
https://www.youtube.com/watch?v=TUR1RKWuHqI


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 657 
 

Simonyan, Margarita (2014) ‘About Abby Martin, Liz Wahl and Media Wars’ [WWW document] URL 

http://rt.com/op-edge/about-liz-wahl-media-wars-126/ [accessed 6/9/2014] 

Simonyan, Margarita (3 July 2013) Smertel’noe Oruzhie v Efire’, Rossiiskaia gazeta [WWW 

document] URL http://www.rg.ru/2013/07/03/simonian.html [accessed 10/6/2014] 

Strukov, Vlad, ‘Problema natsional’noi samorepresentatsii trantsnatsional’nogo telekanala (na 

primere Russia Today)’ in Vlad Strukov and Vera Zvereva (eds.) Ot Tsentral’nogo k 

Tsivfrovomu: Televidenie v Rossii, Voronezh: Voronezh State Pedagogical University, 2014. 

Tomlinson, Alan and Christopher Young (eds.), National Identity and Global Sports Events, Albany 

NY: SUNY Press, 2006. 

van Dijk, T, Elite discourse and racism. Newbury Park CA: SAGE, 1993. 

Webb, A., London Calling: Britain, the BBC World Service and the Cold War, Bloomsbury, London & 

New York, 2014. 

Wilson, Ernest, ‘Hard power, soft power, smart power’, Annals of the American Academy of Political 

and Social Science, 616(1), 2008, pp. 110-124. 

 

Notes: 
                                                           
1 We analysed the following programmes:  

BBC World Service: News bulletins, which cover the main news throughout the day (from 7 to 

23 February 2014).  

GMT – a midday show that broadcasts at 12 o-clock and provides more detailed coverage and 

discussion of the news highlights of the day.  

World News Today – a major news bulletin broadcast at 7 pm that reports on the main news of 

the day (we focused on the 7 February 2014 edition).  

World Have Your Say – a talk show of the BBC World Service that discusses the major 

international news of the day with viewers and invited guests through various media channels 

(social media, Skype, phone etc). – 7 February 2014 

Dateline London – a weekly talk show which hosts various foreign correspondents based in 

London who discuss the major news of the week and how this news is perceived around the 

world (8 February 2014).  

RT programmes: News bulletins broadcast daily at 7 pm from 7 February to 23 February.  

Documentary ‘Following The Olympic Torch’ - showed the preparation of the host country for 

the Games and followed the Olympic torch in different regions of Russia (broadcast 7 February 

2014, 4 pm GMT, and several days before the opening ceremony). 

Special live show centring on the Opening ceremony: 7 February from 4 to 8 pm GMT. 

Special live show centring on the Closing ceremony: 23 February, from 4 to 8 pm GMT.   

Cross Talk - a daily talk show hosted by Peter Lavelle that discusses recent news often related to 

Russia. The shows we considered were broadcast on 5 February 2014 and 12 February 2014.  

Truthseeker – a documentary-style show hosted by Daniel Bushell that covers controversial 

issues, such as the New World Order conspiracy theory. Currently it is off air and the archive of 

the shows is unavailable. We examined an edition of the show broadcast on 23 February (‘”Bag 

a F*g” – the silent US anti-gay campaign’). 

http://rt.com/op-edge/about-liz-wahl-media-wars-126/
http://www.rg.ru/2013/07/03/simonian.html


Volume 12, Issue 1 
                                        May 2015 

 

Page 658 
 

                                                                                                                                                                                     
Worlds Apart – a talk show hosted by Oksana Boyko in which she interviews a guest on the 

pressing issues of the world news agenda. For our research we analysed editions broadcast on 

20 and 23 February (‘Olympic Target’ and ‘LGBT: Making a Splash’) 

Sophie&Co  - a talk show hosted by Sophico Shevardnadze, the granddaughter of the USSR’s last 

Foreign Affairs Minister, Eduard Shevardnadze. We focused on the edition broadcast on 7 

February 2014 - an interview with the mayor of Sochi (‘No gay rights abuse in Sochi. We’re 

tolerant to all’ – Sochi mayor).   
2 The initial processing of the data was done using a set of programs written as part of the COSMOS 

project for the Hadoop platform for big data analysis (https://hadoop.apache.org/). These tools 

output a set of simple statistics to Excel sheets so they can be further analysed using widely available 

software tools.  
3 Until otherwise indicated, further quotes from, and references to, BBC World News TV and RT 

relate to news broadcast on 7 February 2014. Henceforth, we provide in parentheses only the first in 

sequences of references to broadcasts on any given day. 


