Liigu edasi põhisisu juurde

Voolimine vasakukäelistele

Metoodika

Sissejuhatus metoodikasse

Raamatus “Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad” (2009) on välja toodud lapse arengu eeldatavad tulemused vanuste kaupa. Sealt selgub, mida peab laps teatud vanuses voolmistegevustes oskama. Metoodika selgituses kajastatakse järgnevaid töövõtteid: rullimine, veeretamine, süvendi vajutamine ja servade laialipigistamine, sest need on 7-aastasele lapsele iseloomulikud. Voolimisvõtetest on lisaks neljale nimetatule veel lamedaks surumine, väljavenitamine, väljapigistamine, tükeldamine osadeks ning osade liitmine tervikuks, kuid käesolevas objektis tuuakse välja vaid neli esimest, sest videos kasutati neid töövõtteid.

Lapse arengu eeldatavad tulemused

7-aastane laps kasutab iseseisvalt erinevaid materjale ning tunneb nende omadusi. Laps teab, et voolingute ühenduskohti on vaja niisutada ning pöörab sealjuures tähelepanu ka ühenduskohtade silumisele. 7-aastasele lapsele tuleks pakkuda võimalust valida erinevate voolimismaterjalide vahel, et arendada fantaasiat ja õpitud oskuste rakendamist. Õpetaja võiks pakkuda voolimistegevusi läbi mängu, laulu, muinasjutu. Selle abil saab laps ise valida, mida voolida ja kuidas seda kujutada.

Õpetaja ülesanne

Juhendaja peab jälgima ruumi paigutust. Tuleb vaadata, et lapse vasak pool oleks vaba ning ta saaks enda kätt rahulikult liigutada.  Parimaks võimalikuks soorituseks mängib ka lapse kehahoid töö valmimisel suurt rolli. Kõige mugavam on asend, kui jalad on kindlalt vastu maad ning käed saavad vabalt lauale toetada

Töövõtted

Õpiobjektis käsitletavad töövõtted on veeretamine, rullimine, süvendi vajutamine ja servade laialipigistamine. Enne voolima asumist on hea neid võtteid ka harjutada. Veeretamise puhul teha vasaku käega parema käe peal ringe. Rullimise puhul panna kaks kätt kokku ning siis käsi kiiresti üles-alla liigutada. Selliselt toimides harjutab laps ilma voolimismaterjalita töövõtteid ja teeb “käed soojaks”.

Veeretamine on materjali peopesade vahel sujuvate ja ringjate liigutustega vormimine. Õpetajat jäljendades saab veeretamisega hakkama 3-aastane laps. Tegevust lastega kaasa tehes näitab õpetaja lastele õigeid töövõtteid. 

Savi veeretamine.
Allikas: http://www.howwhywhere.com/Make-a-Boat-out-of-Clay/

Rullitakse peopesade ja sõrmede vahel, liikudes edasi-tagasi. 3-aastane laps alustab rullimisvõtetega õpetajat jäljendades. 5-aastane laps loob ümaraid ja piklike vorme ning töötleb neid vastavalt oma soovile. 

Rullimine peopesade vahel
Allikas: https://liisiopetajaks.wordpress.com/author/liisiopetajaks/

On oluline, et töö etapid oleksid õiges järjekorras. Kui ülesanne on voolida õõnesvorm, siis töö esimeseks etapiks on kera veeretamine. Sellele järgneb süvendi vajutamine ning siis servade laialipigistamine. 5-aastane laps oskab pöidlaga õõnesvormidesse süvendit vajutada.

Süvendi vajutamine.
Allikas: http://www.howwhywhere.com/Make-a-Boat-out-of-Clay/

Servade laialipigistamine.
Allikas: http://www.howwhywhere.com/Make-a-Boat-out-of-Clay/

Accept Cookies