2014 sügis Stockholmis

Stockholmis käisid: Kristi-Maria Nurm, Johannes Richard Voltri, Mark Gortfelder, Kristen Aigro, Oliver Mõru, Laura Oolup, Kristina Randveer, Mari Anne Leškina, Maarja Mets, Reinhold Mutli, Henrik Mägi, Mirko Vavrenjuk, Johanna Maarja Tiik, Sten Talviste, Randon Värsi, Tiit Liblik,  Peeter Pals.

Kuna RSR ei olnud kunagi varem Stockholmis käinud ja meil õnnestus saada võrdlemisi odavad kruiisipiletid, siis otsustasime 2014. aasta sügisreisi teha läänenaabrite pealinna. Kuna tegu oli kruiisiga (7 tundi Stockholmis) ja külastada oli vaja kahte väga erinevas piirkonnas asuvat institutsiooni, siis oli terve maa peal veedetud aeg suhteliselt ajaga võidu jooksmine. Seda siis nii Stockholmis kui ka Tallinnas. Nii mõnigi meist jõudis, tänu pikalt kestnud eelmisele õhtule, viimasel hetkel rongijaama Tartus. Ühtlasi oli tegu ka kõige viimase  rongiga, ehk siis Balti jaamast sadamasse jõudmine oli väga napp, seda eriti ühel meist, kes suutis oma läpaka trammi unustada ning pidi pärast ülejärgmisest trammipeatusest jooksma sadamasse. Jõudsime kollektiivselt check in’i tehtud 5 minutit enne selle sulgumist.

Laeva peal jätkus tavapärane kultuuriprogramm. Suur osa reisil osalejatest olid RSRi uusimad liikmed, seega oli reis ka suuremat sorti lõimumisprojekt. Laeval väisasime poode, baare ja ka ööklubisid. Reisiseltskonna poolt korraldati terve laeva rahva ees sünnipäeva õnnitlus Peetrile ning pulmaõnnitlus värskele noorpaarile Johannesele ja Maarjale. Varase äratuse tõttu lõpetasime peo “varakult” (kuskil 4 paiku). Seejärel jäi Peeter veel kokku panema järgmise päeva plaani ning magama ta seega ei jõudnudki.

Tagasitulek Tallinnasse oli analoogne, lõbustasime ennast laeval pidutsedes. Lõime laeval rahvusvahelisi suhteid (venelaste ja rootslastega) ning jõudsime taaskord sadamasse nii, et mõni inimene ei saanud minutitki sõba silmale. See eest koju jõudes oli muljete pagas ja uni võimas.

Reede 14.11

Vapper teejuht Peeter, trotsides eelneva õhtu peoväsimust ja reisistressi, suundus kindlameelselt metroopeatusesse, kust võtsime suuna Stockholmi kesklinnast itta Solnasse. Sinna jõudsmiseks pidime vahetama transporti ja läbima getosid, kuid lõppude lõpuks jõudsime sihtpunkti. Seal ootas meid üks maailma tunnustatumatest mõttekodadest: Stockholm International Peace Research Institute ehk SIPRI. Kohalikud töötajad võtsid meid soojalt vastu, tutvustasid enda igapäevatööd ja jutustasid lähemalt mõnedest uurimisteemadest, näiteks muutuvast julgeolekuolukorrast maailmas, kaitsekulutuste trendidest läbi aja ja Hiina kaitsevõimekusest.

Järgmisena suundusime tagasi kesklinna poole, et külastada Eesti saatkonda. Napilt enne sinna jõudmist, oli meil võimalik avastada Stockholmi metroo gurmeenaudinguid, kui me kõik hargnesime allmaailmas laiali, et midagi hamba alla haarata. Kõhud täis ja meel rõõmus kohtusime sarmika suursaadiku Jaak Jõerüütiga, kes tervitas meid muheda naeratuse ja küpsistega. Hr Jõerüüt muljetas meile enda elust diplomaadina Rootsis ja avas Eesti-Rootsi suhtete ning Rootsi ühiskonna telgitaguseid.

Sellega oli meie Stockholmi visiit kahjuks lõpule jõudnud ja pididme taas sadama poole kõmpima. Veetnud järjekordse menuka, kuid mõnevõrra väsinuma öö laevas, ärkasime hommikul Tallinnas. Natuke kurvalt liikusime kõik oma teed ja Stockholmist jäi meenutama soe mälestus.

Pildid reisist leiad SIIT!