Väärtuskommunikatsioon

Lisaks teadmiste ja oskuste kujundamisele ning elamuste ja emosioonide pakkumisele toetab õpetaja tunnis õpilaste väärtushoiakute ja -hinnangute kujunemist. 

Vaata "Õppe protsessi" tunnivideot ja leia olukordi, kus õpetaja väärtustab

  • õpilase arvamust ja varasemat teadmist (vt videolõike 01:50-02:37 ja 05:10-05:55)
  • õpilase isiklikku kogemust (vt videolõiku 03:20-04:10)
  • õpilase isiklikku rahulolu oma tööga (vt videolõiku 16:02-16:25)

http://www.uttv.ee/naita?id=18421

Näide

Õpetaja kiidab õpilasi ja ütleb, et lõppkokkuvõttes ei ole tähtis see, mida tema neile ütleb, lõppkokkuvõttes on tähtis, et nad teevad nii, nagu neile meeldib ja ise oma tööga rahule jäävad.

  • isetegemist ja perekondlikke traditsioone (vt videolõiku 25:00-25:16)

Näide

Süüakse erinevaid moose, õpetaja ütleb, et kui õpilase ema on ise moosi teinud, siis ta peab kindlasti seda proovima; edasi räägitakse ise mooside keetmisest.

  • tervislikku toitumist (vt videolõike 05:00-05:10 ja 24:23-24:40)

Näide

Taigna kogust ja õpilaste söömist nähes hoiatab õpetaja tunni jooksul pidevalt liigse söömise eest.

  • alternatiivseid võimalusi ja mitmekesisust toitumisel (vt videolõike 22:34-23:06 ja 24:46-25:06)
  • puhtust ja korda (vt videolõike 07:50-08:09, 08:59-09:15 ja 12:41-13:22)
  • loomingulisust (vt videolõiku 18:33-19:20)
  • mõnda teist õppeainet peale kokanduse (vt videolõike 02:30-02:55 ja 06:40-07:05)
  • viisakust ja kombeid (vt videolõiku 20:34-20:48)
  • sallivust õpilaste erinevuste suhtes (vt videolõiku 22:34-23:06)
  • meeskonnatööd (vt videolõike 00:00-00:27 ja 08:00-08:25)

Mõnda väärtust kommunikeerib õpetaja mitu korda. Lisaks sulgudes toodud näidetele võite videot vaadates leida veelgi sarnaseid väärtuste edastamisi.

Vaata uuesti videolõiku 07:42-14:00  ja analüüsi, millisel viisil õpetaja väärtusi kujundab (isiklik eeskuju; ütleb suusõnaliselt, kuidas tegutseda; esitab küsimuse, kuidas võiks toimida antud olukorras)?

  • Milliseid väärtuskommunikatsiooni elemente veel märkad?
back forward