Humanitaar-ja sotsiaalainete didaktika
Teemanädal “Minu Eesti”
Selle õpistsenaariumi autorid on Viljandi Paalalinna kooli õpetajad Lea Elis ja Mare Luht.
“Minu Eesti” on ülekooliline teemaõpe, mille jooksul saavad õpilased teadmisi Eesti Vabariigi loomise, oma kodukandi ja Eesti märgi kohta. Õppes lõimitakse ajalugu ja ühiskonnaõpetust ning arendatakse üldpädevusi.
Siinse teemanädala sihtrühmaks on 5.-9. klassi õpilased. Teemanädal viidi läbi Viljandi Paalalinna koolis sotsiaalainete nädala raames 2017. aasta veebruaris.
Teemanädala eesmärk on tutvustada ja tähtsustada Eestit.
Teemanädala jooksul arendatakse järgmisi üldpädevusi:
Teemanädala jooksul arendatakse järgmisi üldpädevusi:
- ettevõtlikkuspädevus (vanade asjade otsimine ja näitusele toomine);
- kultuuri- ja väärtuspädevus (mälumäng “Me armastame Eestit”, arutlus „Milline on hea kodanik?“ rühmatöö Viljandi tulevikust);
- digipädevus (mälumäng Kahootis);
- suhtluspädevus (rühmatöö); sotsiaalne ja kodanikupädevus (kohtumine linnapeaga).
Pärast teemanädalat:
- tunnevad õpilased paremini Eesti ajalugu;
- oskavad nimetada Eestile olulisi inimesi, tähtpäevi, sündmusi;
- oskavad analüüsida, millist kodanikku Eesti riik vajab, ja järeldada sellest, mida riik õpilaselt ootab.
Kokkuvõttes peab õpilasel tekkima kujutlus riigist, kes temast hoolib ning kellest tema hoolib.
Teemanädal “Minu Eesti” viiakse läbi nelja päeva jooksul. Iga päev kestavad õppetegevused kaks tundi. Õppes kasutatakse aktiivõppemeetodeid ja viiakse läbi järgmised õppetegevused:
- vanade asjade näitus;
- näitus „Eesti märk 99“;
- mälumäng „Me armastame Eestit“;
- kohtumine linnapeaga ja arutelu „Minu Viljandi“;
- valimissimulatsioon;
- viktoriin „Me tunneme Eestit“;
- arutlus „Milline on hea kodanik?“ Õppes kasutatakse internetti, et mälumäng Kahootis läbi viia. Rühmatööks on vaja suuri paberilehti ja vanu tarbeesemeid.
Tagasisidet kogutakse klassijuhataja tundides, arutledes, mida uut teemanädalal õpiti ja kogeti, mis oli huvitav jne. Õpetajad koguvad ideid järgmiseks õppeaastaks. Õpilased saavad kaks hinnet – ajaloos mälumängu ja ühiskonnaõpetuses arutluse eest.