Humanitaar-ja sotsiaalainete didaktika
Sõnastik
Isiksuse arengu toetamine, mille kaudu aidatakse lastel/õpilastel saavutada emotsionaalne, sotsiaalne ja kõlbeline küpsus. Eesmärgiks on soodustada selliste väärtuste kujunemist, mis on isikliku õnneliku elu ja ühiskonna eduka koostoimimise aluseks. Kasutatakse mitmesuguseid väärtuskasvatuse meetodeid, mis aitavad inimestel väärtusi märgata, mõista, hinnata ja tagasisidestamise, eeskuju ning sanktsioonide kaudu teatud väärtushoiakuid omandada ja nende järgi elada.
Väärtuskasvatuse meetod, mille tuumaks on väärtuste üle reflekteerimine ja arutlemine ning selle tehnilised oskused – mõtlemine, tundmine, valimine, suhtlemine ja tegutsemine. Õpilastel lastakse teatud situatsiooni üle arutledes ise vabas õhkkonnas leida enda seest üles olemasolevad väärtused ja kujundada uusi. Väärtusselituse meetodit kasutades ei suru õpetaja oma isiklikke väärtusi peale, vaid suunab asjakohaste küsimustega õpilaste arutlust. Õpilaste poolt väljatoodud väärtustele ei anta hinnangut – eeldatakse, et ühise arutlusprotsessi käigus jõuab õpilane ise oma väärtuste sobivuses selgusele.