Humanitaar-ja sotsiaalainete didaktika
II maailmasõja tähendus eestlaste identiteedile
Selle õpistsenaariumi autor on Tarvastu kooli õpetaja Aive Kaldra, kaasautorid on Enna Ojaots ja Pille Varusk.
Tegu on lõimitud reisiõppe stsenaariumiga, mille jooksul õpilased mõtestavad II maailmasõja tähendust ja inimeste ees seisnud keerulisi valikuid. Sobib kasutamiseks 9. klassidele, lõimitud on ajaloo, riigikaitse, geograafia, keelte ained, õppeprotsess sisaldab uurimuslikku komponenti.
- Õpilane mõistab 1944.a sündmusi Eestis
- Õpilane saab aru eestlaste ees seisnud sundvalikutest II maailmasõja lõpul
- Õpiilane seostab maailma ajaloo sündmuse oma perekonnalooga
- Õpilane aktsepteerib ja mõistab teiste inimeste erinevaid lugusid ja vaatenurki samale sündmusele
- Filmi “1944” vaatamine (vt töölehte)
- Lühiuurimus teemal “Minu pere II maailmasõja ajal” (vt infot)
- Uurimuste esitlemine (vt infot)
- Paarisesitluse ettevalmistamine (vt lisalugemist õpetajale); (vt esitluste teemasid)
- Jalutuskäik Toila pargis, oma esitluste esitamine (vt infot)
- Sinimägede muuseumi külastamine
- Sinimägede matkaraja läbimine koos giidiga
- Kohtumine vene noortega, ühiselt erinevate ülesannete täitmine (vt ülesandeid)
- Paintballilahing Sinimägede lahingupaikades
- Essee “II maailmasõja tähendus maailma ja minu jaoks” kirjutamine
Õpilugu: Reisiõppe stsenaariumist integratsiooniprojektini
Olen oma rollimänguringiga, mis Tarvastu Gümnaasiumis juba 10 aastat tegutseb, osalenud SA Archimedese Noortekohtumiste projektides ja ka ise sinna õpilastega koos projekte kirjutanud. Koos tegutsemise käigus on tekkinud väga head suhted Ahtme Gümnaasiumi ajalooõpetajaga, kellega koos me oleme osalenud erinevatel noortekohtumistel. Alati on aga kasulik kuulata noorte inimeste enda arvamusi ja ideid selle kohta, mida tulevikus võiks ette võtta ja pärast viimase koostööprojekti analüüsi tegime õpilaste seas küsitluse selle kohta, milliste teemadega nad ühistes projektides tegeleda tahaksid.
Meie üllatuseks oli üks populaarsemaid teemasid II maailmasõda. Hakkasin seda teemat ise lähemalt uurima, lähtudes peamiselt õppeülesannetest ning noortele huvi pakkuvatest tegevustest, mida teemaga siduda saaks. Sellises järgus jõudsin koos kolleegide Pille ja Ennaga reisiõppe koolitusele, kus minu poolt õhku visatud ideest sündis reisiõppe kava Sinimägede lahingupaikadesse.
Arutasime koolis, et kevadel võiks oma stsenaariumi 9. klassi õpilastega tegelikkuses läbi teha, kui Enna sattus oma klassiga päevasele õppereisile Valga Militaarteemaparki ja tema muljed ning Valgas pakutav panid mõtlema, kas neid kahte poolt ei annaks ühise teema alla kokku liita. Mõlemad paigad tundusid üksteist põnevalt täiendavat ja pakuvad palju erinevaid võimalusi õpilastega töötamiseks.
Nüüd oli vaja veel sobiv projektikonkurss leida. Nagu tellitult kuulutas HTM 2018. aasta kevadel välja lõimumise väikeprojektide konkursi, kuhu jõudsin meie poolt esitada pretensioonika pealkirjaga projekti „II maailmasõja tähendus erinevast rahvusest eestimaalaste identiteedile“. Projekt kiideti pärast teatud osade täpsustamist heaks ja sai rahastuse ning 25. septembril tulevad Tarvastu Gümnaasiumi külla 12 Ahtme Gümnaasiumi ajaloohuvilist õpilast koos oma õpetaja Olga Mesilasega, et koos 12 Tarvastu õpilasega minna laagrisse Valga Militaarteemaparki. Oktoobris sõidavad Tarvastu õpilased jälle Ahtme Gümnaasiumi, kust käiakse väljasõitudel Ida-Virumaa II maailmasõjaga seotud paikades, peatudes pikemalt Sinimägede Muuseumis.
a) Tarvastu ja Ahtme Gümnaasiumide ajaloohuviliste põhikooli- ja gümnaasiumiõpilaste ühine laager Valga Militaarteemapargis, kestusega 5 päeva, mille jooksul toimub:
- Laagrielu „Puhkus naril“ koos toitlustamisega,
- Muuseumikülastus koos giiditeenusega,
- Muuseumitund Eesti ajaloost II maailmasõja ajal,
- Sõit sõjamasinal Kraz II maailmasõja aegsetesse kaevikutesse,
- Lahingupaiga tutvustus ja laserlahingud kaevikutes,
- Takistusriba koos õhulennuga,
- Laskesimulaatori kasutamine,
- Arutelud sõjaga kaasnevate probleemide teemal (üksikisiku vastutus, võitjad ja kaotajad jm),
- Projekti meene – temaatilise rinnamärgi – kujundamine ja valmistamine.
b) Vahetegevusena toimub kõigi projektis osalevate õpilaste poolt lühiuurimuse koostamine „Minu pere II maailmasõja ajal“ ning selle põhjal esitluse ettevalmistamine.
c) Tarvastu ja Ahtme Gümnaasiumide ajaloohuviliste põhikooli- ja gümnaasiumiõpilaste ühine laager Ida-Virumaal, kestusega 5 päeva, mille jooksul toimub:
- Laagrielu koos toitlustamisega,
- Filmi „1944“ vaatamine, töölehe täitmine filmi põhjal ja arutelu,
- Sinimägede muuseumi külastamine,
- Sinimägede matkaraja läbimine koos giiditeenusega,
- Paintballilahing Sinimägede lahingupaikades,
- Bussiekskursioon II maailmasõja paikades Ida-Virumaal,
- Ühiselt erinevate ülesannete täitmine, mis aitavad suhestuda II maailmasõja perioodiga,
- Minikonverents „Minu pere II maailmasõja ajal“, kus õpilased tutvustavad oma lühiuurimusi teistele osalistele.
d) Projekti lõputegevusena kirjutavad osalevad õpilased essee, milles analüüsivad saadud teavet ja kogemust. Kirjutisi jagatakse ühise internetiplatvormi kaudu.
Projekti tegevustes on püütud tasakaalustada õppetegevust ja füüsilist koormust. Igati püüame vältida hinnangute andmist, keskendudes perekondade lugudele. Tegevuste kavandamisel oli palju abi reisiõppe koolitusel saadud tagasisidest, kursusekaaslased jagasid huvitavaid ideid ja näpunäiteid kuni konkreetselt kasutatavate linkideni välja, mida kindlasti projekti läbi viies arvestame ja läbi proovime.
Projekti on lõimitud väga palju erinevaid õppeaineid, tegevus on mitmekülgne ja ma loodan väga, et see ettevõtmine õnnestub.