Humanitaar-ja sotsiaalainete didaktika
Antiikaeg
Selle õpistsenaariumi autorid on Viljandi Gümnaasiumi õpetajad Juta Klettenberg, Ene Runing ja Liivi Vislapuu.
Teemaõpe „Antiikaeg“ on antiikperioodi lõimitud käsitlus kolmes aines – ajaloos, kirjanduses ja kunstiõpetuses.
Sihtrühmaks on 10. klassi õpilased. Õppe mahuks on kavandatud 15 tundi.
- teooriatunnid klassiruumis, kooli avatud aladel, raamatukogus;
- aktiivõpe väljaspool klassiruumi (muuseumikülastus (TÜ ajaloomuuseum, KUMU), teatrikülastus (“Kuningas Oidipus” Cabaret Rhizomeś), ühine filmi vaatamine (dokumentaalfilmid, ajaloolised mängufilmid, näiteks “Gladiaator”)
Õpet aitab kavandada järgmine tabel, kus on esitatud erinevate õppeainete õppesisu:
Kirjandus |
Ajalugu |
Kunst |
Ühisosa |
Maailma loomise müüdid ja muistendid Vana-Kreeka müüdid |
Kreeka kultuur: mütoloogia ja religioon Homerose eeposed Ajalookirjutuse algus Kõnekunst |
Vana-Kreeka arhitektuur ja skulptuur Usk ja jumalad Inimkeha täiuslikkuse otsingud |
polüteism mütoloogia ajatelg |
Sophokles „Kuningas Oidipus“ |
Teater. Filosoofia: Sokrates, Platon, Aristoteles. Olümpiamängud |
Vana-Kreeka vaasimaal hellenistlik skulptuur
|
Lõbustused: teater ja kõnekoosolekud |
Antiikkirjandus (Homeros, Sophokles, Vergilius jt) |
Hellenism
|
kadunud linnad (Pompei, Herkulaneum, Teeba) |
Vana-Kreeka kultuuri täius ja liialdused |
Rooma müüdid Eepos, kirjanduse alustekstid |
Rooma ühiskond ja eluolu: perekond, kasvatus ja haridus. Rooma kui antiikaja suurlinn. Ehituskunst |
Rooma arhitektuur, skulptuur, maalikunst. Jumalad ja legendid |
Polüteism ja võrdlus Vana-Kreekaga Rooma riigi suurus ja lõbustused |
Antiikfilosoofid Arhetüüpsed süžeed ja tegelased
|
Antiiktsivilisatsioonide saavutused ja tähtsus maailma ajaloos |
Mütoloogia kajastamine hilisemas kunstis |
Antiigi mõju edaspidistele ajastutele |
Pühakud ja piiblilood |
Religioon: ristiusu teke ja levik ning tõus riigiusuks
|
Varakristlik kultuur, katakombid, sümbolid, märtrid, kirikuehituse algus |
Ristiusu teke Monoteism Rooma riigi lagunemine ja uus maailma käsitus |
Kirjandustunnis: antiikkirjandus, eepos, müüt
Kunstitunnis: stiilidest – dooria, joonia, korintose; ehituses – tempel, sambaosad, võlvid, kaared, lubimört, akvedukt, term, foorum, triumfikaar, võidusammas, basiilika (selle osad), katakombid; skulptuuris – kontrapost, koopia, figuraalskulptuur, büst, reljeef; maalikunstis – ornamentika, pompei maal, mosaiik, kristlikud sümbolid
- päev Foorumil
- rahvakoosolek polises
- teatripäev – müütide lavastamine koos maskide ja koturnidega
- lühifilmi lavastamine
- päev koos filosoofiga
- Raffaeli “Ateena kooli” lavastus
2. Ajatelje loomine – luuakse ajatelg, kus on erinevate ainete tähtsamad daatumid, sündmused, tegelased jne. Ajatelge on edaspidi võimalik kasutada õppevahendina. Ajatelg võib olla koostatud paberkandjal või digitaalselt.
3. Võrdlusmaterjali koostamine – õpilased jälgivad ja võimalusel võrdlevad Kreeka ja Rooma religiooni, kunsti, mütoloogiat, teatrikunsti arengut. Võrdlusmaterjal võib olla koostatud paberkandjal või digitaalselt.