Kes uuringut läbi viivad?
Uuringut juhivad ja korraldavad Tartu Ülikooli peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituudi teadlased ning koolides viivad uuringut läbi kliinilised psühholoogid. Uuringu töörühma aitavad lisaks tehniliste ja statistiliste lahenduste ning kommunikatsioonispetsialistid. Uuringu töörühma liikmetega saab tutvuda siin.
Mida uuritakse ja miks?
Uuringu eesmärk on välja selgitada, kui hästi sobivad enda kohta täidetavad küsimustikud Eesti noorte vaimse tervise hindamiseks. Praegu kasutatakse vaimse tervise hindamiseks küsimustikke, mis on algselt loodud inglise keeles ja hiljem tõlgitud eesti keelde. Kuid tõlkeprotsess võib mõnikord muuta küsimuste tähendust või sisu, mis omakorda võib mõjutada küsimustele antavaid vastuseid. Selle tõttu hetkel usaldusväärseid ja testitud küsimustikke noorte vaimse tervise hindamiseks ei ole. Käesoleva uuringuga soovimegi kontrollida, kui hästi enesekohased ehk iseenda kohta täidetavad vaimse tervise küsimustikud tegelikult noorte vaimset tervist hindavad.
Mille poolest erineb käesolev uuring teistest koolides tehtavatest vaimse tervise uuringutest?
Koolides tehtavad uuringud keskenduvad sageli sellele, kui levinud on õpilaste hulgas vaimse tervise probleemid (nt ärevus ja depressioon) ning millised tegurid võivad olla nendega seotud (nt koolistress, sotsiaalne tugi). Käesolev uuring aga keskendub eeskätt Eesti noorte hulgas enda kohta täidetavate vaimse tervise küsimustike sobivuse väljaselgitamisele. Uuringus soovime teada saada, millised on täpsemad piirid ehk äralõikepunktid, mille alusel hinnata vaimse tervise probleemide (meeleolu- ja ärevushäirete ning tähelepanuprobleemide) esinemist.
Kuidas uuring läbi viiakse?
Uuring toimub koolimaja privaatses ruumis, kus viibivad ainult õpilane ja kliiniline psühholoog. Esmalt täidab õpilane iseseisvalt küsimustiku vaimse tervise kohta. Psühholoog õpilase küsimustiku vastuseid ei näe. Seejärel toimub intervjuu samadel teemadel, et hinnata, kui täpset infot annab kasutatud küsimustik. Intervjuu ajal täidab psühholoog intervjuuvihikut. Küsimustikku ja intervjuuvihikusse ei kirjutata õpilase nime. Küsimustiku täitmiseks ja intervjuuks kulub kokku 50–90 minutit. Kõiki uuringus osalejaid tänatakse e-kinkekaardiga, mille annab õpilasele psühholoog pärast intervjuu lõppu.
Keda kutsutakse uuringus osalema?
Uuringus kutsutakse osalema Eesti eri piirkondade koolide 7.-11. klassi õpilased. Uuringurühmal on siiralt hea meel, et just Sinu kooli direktor peab laste ja noorte vaimse tervise teemat piisavalt oluliseks ning on valmis lubama selle uuringu läbiviimist Sinu koolis. See näitab hoolivust, vastutustunnet ja valmisolekut panustada paremasse tulevikku.
Oluline on mõista, et Sinu uuringusse kutsumine ei tähenda, et Sinu vaimse tervisega on midagi halvasti. Uuringusse on oodatud kõik õpilased olenemata vaimse tervise probleemide kogemisest.
Kas uuringus osalemine on kohustuslik?
Uuringus osalemine on vabatahtlik. Uuringus osalemise eelduseks on õpilase nõusolek uuringus osalemiseks, alaealiste õpilaste puhul on vajalik ka lapsevanema nõusolek. Iga noore osalemine on väärtuslik, sest ainult noori uurides saame hinnata vaimse tervise küsimustike sobivust noortel kasutamiseks.
Mida uuringus küsitakse?
Uuring koosneb kahest osast: iseseisev veebiküsimustiku täitmine ja intervjuul osalemine. Mõlemas osas küsitakse noorte vaimse heaolu ja vaimse tervise probleemide (nt depressioon, ärevus, aktiivsus- ja tähelepanuhäire) esinemise kohta.
Kas vastata tuleb kõigile küsimustele?
Täpsemate tulemuste saamiseks on oluline, et vastaksid kõigile küsimustele. Kuna vaimne tervis on tundlik valdkond, siis võib mõnedele küsimustele vastamine tekitada ebamugavust. Me mõistame seda ja saame aru, kui mõnele ebamugavale küsimusele jääb vastamata. Samuti võib uuringus osalemise igal hetkel katkestada ilma seda põhjendamata.
Kuidas on kogutud andmed ja vastused kaitstud?
Teadliku nõusoleku vormis küsitakse õpilase nime ja e-posti aadressi, mida vajatakse andmekogumise etapis, näiteks õpilase või vanema nõusoleku kontrollimiseks ja uuringu aja kokkuleppimiseks. Küsimustikku ja intervjuuvihikusse õpilase nime ei kirjutata, uuringus osalejate andmed on tähistatud vaid uuringukoodiga.
Küsimustiku täitmine korraldatakse ja viiakse läbi Tartu Ülikooli piiratud juurdepääsuga teaduslike andmekogude loomiseks ja haldamiseks mõeldud veebirakenduses REDCap (Research Electronic Data Capture), samasse sisestatakse ka intervjuu vastused. Andmeid hoitakse turvaliselt: õpilase nime ja e-posti aadressi sisaldavat faili hoitakse küsimustiku ja intervjuu vastustest eraldi. Õpilase nime ja e-posti aadressi sisaldav fail hävitatakse hiljemalt projekti lõpuks 31.12.2028. Pärast nime ja e-posti aadressi sisaldava faili kustutamist pole küsimustiku ja intervjuu andmed isikustatavad ning neid säilitatakse andmebaasis tähtajatult. Uuringu tulemused esitatakse üldistatud kujul ning neid ei seostata konkreetsete koolide ega vastajatega. Uuringu läbiviimisel lähtutakse heast teadustavast ning uuring on kooskõlastatud Tervise Arengu Instituudi inimuuringute eetikakomiteega.
Hoolime iga uuringus osaleja turvalisusest ja heaolust. Kui psühholoog märkab intervjuu ajal, et noor vajab abi, siis aitab ta noorel seda leida. Vastavalt lastekaitseseadusele on igaühel kohustus teatada abivajavast lapsest, aga seda tehakse alati noorega eelnevalt kokku leppides.
Kuidas saab uuringus osaleda?
Kui kool satub valimisse ja on nõus uuringus osalema, saavad õpilased ja lapsevanemad uuringukutse läbi õppeinfosüsteemi. Seejärel tuleks õpilasel arutada oma vanema(te) või eestkostjaga uuringus osalemist. Kui õpilane on valmis uuringus osalema, tuleks sõltuvalt õpilase vanusest toimida järgnevalt:
Kuidas uuringu andmeid kasutatakse?
Uuringu andmete põhjal koostatakse lühikokkuvõte, mis avaldatakse uuringu kodulehel. Uuringu tulemused on aluseks teadusartiklitele ning magistri- ja doktoritöödele. Kõik tulemused esitatakse üldistatult, neid ei seostata konkreetse õpilase ega kooliga.
Millal ja kus saab tutvuda uuringu tulemustega?
Uuringu tulemuste põhjal koostatakse lühikokkuvõte, mis avaldatakse uuringu kodulehel hiljemalt 2028. aasta lõpus. Uuringu tulemusi kasutatakse teadusartiklites ning magistri- ja doktoritöödes. Lingid publikatsioonidele ja meediakajastustele lisatakse jooksvalt uuringu kodulehele.
Miks on noorte osalemine uuringus vajalik?
Enese kohta täidetavate küsimustike sobivust noorte vaimse tervise hindamiseks saab välja selgitada vaid noorte kaasamisega uuringusse ning nende vastuste analüüsimisega. Sobivate vaimse tervise küsimustike olemasolu omakorda võimaldab täpsemalt hinnata ja jälgida Eesti noorte vaimset tervist täna ja tulevikus.
Mis kasu saab noor uuringus osalemisest?
Uuringus osalemine võib suunata noort oma vaimsele tervisele rohkem tähelepanu pöörama, võimalikke vaimse tervise probleeme teadvustama ja neile abi otsima. Osalejatel on võimalus saada pärast intervjuud kliiniliselt psühholoogilt personaalset tagasisidet. Lisaks tänatakse kõiki uuringus osalejaid e-kinkekaardiga, mille annab õpilasele psühholoog vahetult peale intervjuud.