Projekti ülevaade

Uurimisprojekti “KüberTiigrid: Tütarlaste küberõppe motivatsioon ja saavutused” raames viiakse läbi küsitlus ja poolstruktureeritud intervjuu 2022. aastal toimunud Tütarlaste Küberakadeemias osalenud tüdrukutega. Projekti peamiseks eesmärgiks on tütarlaste subjektiivsete hinnangute ja arvamuste abil välja selgitada võimalused, kuidas organiseerida küberturvalisuse õppeprogramme tütarlastele viisil, mis kujundaksid noortes neidudes püsiva huvi ja motivatsiooni määratleda enda karjääriorientatsiooni küberturvalisuse valdkonnas.

Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia ning selle alaharu küberturvalisus on jätkuvalt üks suurima tööjõu puudujäägiga valdkondi Eesti tööturul. Kutsekoja OSKA üldprognoos aastateks 2022-2031 prognoosib, et järgnevate aastate jooksul on IKT valdkonda vaja üle 1000 uue töötaja. Samas on valdkonna tööjõud peamiselt meestekeskne, mida kinnitab tööjõustatistika: Statistikaameti 2021. aasta rahvaloenduse andmetel töötab IKT tippspetsialisti ja -tehnikuna ligi 19 000 meest, naisi aga vaid 5800. Soolisest ebavõrdsusest tulenevalt on oluline soodustada ja toetada naiste karjääriorientatsiooni info- ja kommunikatsioonitehnoloogia alal, mis oli ka Küberakadeemia läbiviijate üheks eesmärgiks.

Varasemate uuringute põhjal on Küberakadeemia loomisel ja läbiviimisel kasutatud lahendused osutunud efektiivseteks meetoditeks tüdrukute kaasamisel ITK õpingutesse:

  • programmis osalemiseks ei esitatud rangeid eelduseid varasemate oskuste osas, mis võiks osalejatele mõjuda julgustavalt ja vähendada väljakukkumise riski (Fisher & Margolis, 2002);
  • programmis osalesid ainult tüdrukud, et pakkuda neile sool põhinevat tuge ja kogukonda (Janzen et al., 2018; Lagesen, 2007);
  • jõudmaks nii keskkooliõpilasteni kui ka esmakursuslasteni, tutvustati programmi läbi teavituskampaania, mis tekitaks huvi ja paneks tundma end programmi oodatuna (Janzen et al., 2018; Lagesen, 2007);
  • programmide korraldamisel on oluline tüdrukute kaasamist toetavate tegevuste järjepidevus (lisaks rahastuse tagamisele), sest pidevalt jätkuvad programmid pakuvad neile osalemiseks kindlustunnet, mis aitab seeläbi ära hoida järjekordse naiste osakaalu vähenemise (Lagesen et al., 2022)

KüberTiigrite projektis uuritakse nimetatud lahenduste mõju tüdrukute motivatsioonile määratleda enda edasine karjääriorientatsioon küberturbe ja IKT valdkonnas, kuidas seda mõjutas Küberakadeemias osalemine ja millised teised tegurid omasid tähtsust nende küberturbesuunalise karjääriorientatsiooni valikul. Samuti on uurimisprojekti eesmärgiks välja selgitada, kuidas Küberakadeemias kasutatud lahendused toetasid Küberakadeemias õppinud tüdrukute subjektiivset motivatsiooni akadeemiaga liituda ja valdkonnaga edasi tegeleda. Uurimisprojekti raames tüdrukutega läbiviidavate intervjuude abil täpsustub, kuidas Küberakadeemias osalenud tüdrukud tajuvad isiklikke dilemmasid soolise lõhe osas IKT valdkonnas, milliseid lahendusi nad näevad ning millist mõju omas seejuures Küberakadeemia programmis osalemine.

Juba olemasolevatele (rahvusvahelistele) uuringutele pakub KüberTiigrite uurimisprojekt olulist lisaväärtust oma laiendatud valimiga: senised uuringud on pigem kaasanud ülikoolide sisseastujaid ja esmakursuslasi, kuid KüberTiigrite uurimisprojekti on kaasatud ka gümnaasiumiõpilased. Projekti tulemuste põhjal on võimalik planeerida vastavaid tegevusi, et enam tütarlapsi seostaks oma edasist karjääriorientatsiooni küberturvalisuse valdkonnaga.

Allikad:
Fisher, A., & Margolis, J. (2002). Unlocking the clubhouse: The Carnegie Mellon experience. ACM SIGCSE Bulletin, 34(2), 79–83. https://doi.org/10.1145/543812.543836
Janzen, D. S., Bahrami, S., Silva, B. C. D., & Falessi, D. (2018). A Reflection on Diversity and Inclusivity Efforts in a Software Engineering Program. 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1–9. https://doi.org/10.1109/FIE.2018.8658677
Lagesen, V. A. (2007). The Strength of Numbers: Strategies to Include Women into Computer Science. Social Studies of Science, 37(1), 67–92. https://doi.org/10.1177/0306312706063788
Lagesen, V. A., Pettersen, I., & Berg, L. (2022). Inclusion of women to ICT engineering – lessons learned. European Journal of Engineering Education, 47(3), 467–482. https://doi.org/10.1080/03043797.2021.1983774

Accept Cookies