Erinevad kultuurid, üks kool
Ajaline orientatsioon
Ajaline dimensioon näitab, kas ühiskonnas põhjendatakse tegevusi pigem lähtuvalt minevikust ja traditsioonidest või tulevikuperspektiividest.
Tuleviku- ehk pikaajalise orientatsiooniga kultuurides lähtutakse põhimõttest, et meie tänased tegemised peegelduvad tuleviku edus. See on pragmaatiline kultuur, ollakse valmis pingutama täna, et tulevikus nautida hüve. Loodatakse, et hea hakkamasaamine koolis on investeering kaugemasse tulevikku, et saada hea töökoht, olla edukas, terve/õnnelik. Eesti on erakordselt kõrge tulevikuorientatsiooniga – skoor Hofstede skaalal 82. Euroopas on kõrgeim skoor Saksamaal (83), maailmas aga Lõuna-Koreas, 100.
- Huvi kaugema tuleviku vastu, pragmaatilisus, innovatiivsus.
- Valmisolek saada pingutuse eest „tasu“ tulevikus.
- Õpilased on oma tegevustes järjekindlamad, püsivamad.
- Kõrgete õpitulemustega ja probleemilahendusoskusega õpilased PISA-s, TIMSS-is
Oleviku- ehk lühiajalise orientatsiooniga kultuurides on põhirõhk tänastel suhetel ja tegevustel, pigem hinnatakse traditsioone (kuidas on varem olnud), ei säästeta ega investeerita tuleviku nimel. Siia kuuluvad näiteks Süüria (30), Iraan (14), Egiptus (7), Ghana (4). Samas, ka kõrgete PISA tulemustega Soomes on skoor vaid 38, madalaim Euroopas on see Iirimaal (24).
- Huvi mineviku, oleviku/lähima tuleviku vastu.
- Iga pingutus peab realiseeruma koheses tulemuses/tasus.
- Õpilased on tegevuses ebajärjekindlamad ja kergelt kõrvale juhitavad.
- Pigem keskmiste õpitulemustega ja madalama probleemilahendus-oskusega õpilased PISA-s, TIMSS-is.