4.2.7.2. Toiduringid tervislikuma elustiili kujundajana

Varustajad, koolitajad, suhtevõrgustike loojad

Eestist leiab juba mitu algatust, mis abistavad inimesi puhtama, tervislikuma või keskkonnasäästlikuma toidu tarbimisel. On neid, mis väärtustavad kohalikku toitu, neid, mis väärtustavad mahetooteid, ja neid, mis peavad tähtsaks väiketootja elujärge ning elu jätkumist maapiirkondades. Tarbijad on sellistel toiduringidel üsna sarnased ning kattuvad.

Lõuna-Eesti Toiduvõrgustik on üks sellistest näidetest. Võrgustiku eelis on mitmekülgsete ettevõtjate ühendamine – siin on tootjad, töötlejad ja turustajad. Reaalses elus koonduvad need ettevõtjad väga tugevalt peamiselt ühe turustamisega tegeleva inimese ümber – siin saavad nad lihtsalt kõik otsapidi kokku. Võrgustik koondab enda alla umbes viiteteist talunikku, kellest enamik on tavamõistes väiketootjad. Mitte kõik pole mahetootjad, samuti leiab siit ka suurtootjaid. Näiteks mahepiima pakkujad, kes tegelikult Lõuna-Eestis ei tegutsegi, ja ühe ökokaupluse, mis pakub peamiselt välismaist ja üsna töödeldud, kuid sertifitseeritud kaupa. Samas aitavad nende tooted komplekteerida linnainimese jaoks terviklikuma ostukorvi.

Tarbija suhtleb võrgustikuga peamiselt interneti teel, seal paneb ta kokku oma ostukorvi ja maksab arveid, vahel annab turustajale tagasisidet. Võrgustik komplekteerib toidukorvid ja toob need kord nädalas linna, autoga ukselt uksele sõites (päevasel ajal umbkaudset etteteatatud graafikut järgides). Muist toodetest võetakse auto peale tegelikult samuti linnast, Tartu turuhoonest (piimatooted). Tarbijale on ilmselt lihtsam, kui kõik tooted korraga koju tuuakse, selmet neid eraldi mööda kauplusi taga ajada. Kaubapakkujad on hakanud kokku panema ka standardseid toidukaste, mille sisu saab tellija üsna vähe varieerida. Eraldi uuringuid, kuidas sobitada kokku toidukasti, mis sobiks tarbijate söögitegemise praktikatega, tehtud ei ole.

Selleks, et tarbija saaks hakkama talle tundmatute toiduainetega, pakub turustaja välja ka iganädalase infokirja retseptidega. Vahel korraldatakse tarbijatele ka kitsamaid koolitusi (valdkonna edendamiseks, koostöösuhete loomiseks), samuti kutsutakse tarbijaid külla (hapukapsa tegemise talgud, maasikakorjamise hooaeg, vabatahtlik töö liikumise WWOOFF ehk World Wide Opportunities on Organic Farms raames). Seeläbi hoitakse tarbija ja tootja vahelised suhted tugevamad, säilitatakse põllumajanduslikke ja isetegemise oskusi.

back forward