Tööturg on pidevas muutumises. Oma eluea jooksul koged Sa ilmselt veel mitmeid majanduslanguseid ja -tõuse. Kuidas saad tööturul olla valmis, kui saabub majanduslangus? Tööturg on süsteem, kus ühed pakuvad tööjõudu ehk oskusi ja teadmisi ning teised pakuvad töökohti. Majanduslanguse puhul töökohti pakkuvaid tööandjaid on vähem kui töötajaid/töö otsijaid. Seetõttu töötaja jaoks on konkurents suurem ja on oluline majanduslanguse eel käia üle oma CV, vajadusel värskendada seda. Kui Sul on olnud püsiv töökoht juba aastaid, siis alati on soovitus käia vähemalt korra aastas töövestlusel, et hoida end värskena ja olla kursis, mida ja kui palju teised pakuvad. See aitab ka ennetada läbipõlemist ja annab suurema kindlustunde, kui pole senise tööga enam rahul.
See ülesanne võimaldab Sul enda tegevusi ja oskusi seostada konkreetsete ametitega. Kõigepealt tuleb Sul eelmise ülesande põhjal välja valida tegevused ja märksõnad, mis seostuvad Su huvide ja soovidega. Seejärel tuleb Sul Haridusportaalist nende tegevustega seonduvate töö- ja õppimisvõimaluste kohta uurida. Ülesannete tegemiseks võid kasutada voimaluste_analuusi_tooleht.docx.
Juhis
1. Otsi üles ülesandes “Tegevuste ja oskuste leidmine” välja toodud tegevusi ja oskusi tähistavad märksõnad, mille kohta tahtsid rohkem teada.
2. Koosta endale kirjalikult selgitus, miks need tegevused ja oskused Sinu karjäärivalikute seisukohalt Sinu jaoks olulised on (vaata näidet allpool).
3. Märgi selgituses ära või kirjuta selgitusest välja erinevad märksõnad, mis iseloomustavad Su huvisid ja soove.
4. Pane märksõnadena kirja tegevused, mis seostuvad Su väljatoodud huvide ja soovidega.
Näide (eelmise harjutuse näidislahendus):
Juba lasteaias meeldis mulle esineda ning tegelesin näitlemisega ka põhikoolis. Eeskujuks oli ilmselt vend, kes samuti näitlemisega tegeles. Seetõttu olen näiteks grupitöödes ettekannete tegemise sageli enda peale võtnud. Edasises elus on see viinud mind selleni, et olen õpetanud ja läbi viinud erinevaid koolitusi.
Olen püüdnud erinevaid keeli ja pillimängu ise õppida, kuid need on jäänud pooleli. Põhjuseks on olnud järjepidevuse puudumine, st olen hobid lihtsalt ära unustanud. Tennisetrennis käisin ainult seni kuni algajate kursus kestis ning uut kursust ei võtnud. Järelikult on oskuste õppimisel toeks mulle näiteks õppekava. Olen harrastanud koorilaulu, jalgpalli ja korvpalli. Olen teinud neid ilma et lähedased sõbrad sama alaga tegeleksid. Pooleli on asjad jäänud kas vigastuse, elukorralduse muutuse või eesmärgi saavutamise tõttu. Järelikult on enesearendamise jaoks oluline seada eesmärgid nii, et eesmärgi saavutamisele lähedal olles juba tean, mis on järgmine eesmärk, et end edasi arendada.
Tekstis esinesid järgmised tegevustele ja oskustele viitavad märksõnad: esinemine, näitlemine, grupitöö, ettekannete tegemine, õpetamine, koolitamine, keel, pillimäng, tennis, laulmine, jalgpall, korvpall.
Selle ülesande näide: oskuste analüüsil valitud märksõnade selgitus
Seni läbitud ülesannete kaudu on selgunud, et mulle meeldib töötada inimestega, ei meeldiks teha paberitööd, paremini sobib vaimne ja uuriv töö kui füüsiline ja praktiline. Samuti võiks töö olla loov. Vajan töö tegemisel iseseisvust, soovin olla meisterlik ja tunnustatud.
Huvid ja soovid: töö inimestega, vaimne, uuriv, loov
Märksõnad: valin tegevusteks “õpetamine” ja “koolitamine“, sest need tunduvad minu huvide ja soovidega kõige paremini haakuvat
Juhis
1. Uuri Haridusportaalist valitud märksõnadega seonduvate töö- ja õppimisvõimaluste kohta. Haridusportaali kasutamise videojuhises olevad küsimused aitavad Sul portaalis orienteeruda. Kasuta neid küsimusi ka oma analüüsis.
2. Kasutades enda kirjutatud tegevusi ja märksõnu, seosta need konkreetsete ametitega (nt esinemine-> õpetaja/näitleja/koolitaja; loovus-> kunstnik/keraamik; inimestega töö-> müügikorraldaja/hooldaja/kommunikatsioonispetsialist).
3. Tutvu nende ametite ja valdkondade kirjeldustega. Analüüsi, mis tundus Sinu jaoks huvitav, mil määral oled nendega tegelemiseks kvalifitseeritud ja mida pead juurde õppima.