2.2 Ettevõtlus

 2.2. ETTEVÕTLUS

2.2.1 Ettevõtluse põhimõisted

Ettevõtluse mõistmiseks on vaja aru saada kolmest põhiterminist: ettevõtlusest, ettevõtjast ja ettevõtlikkusest.

mv Ettevõtlikkus on isikuomadus, mis väljendab isiku võimet ja tahet tegutseda. See kätkeb soovi unistada, eesmärke püstitada, oskust leida esile kerkinud probleemidele lahendusi ja viia alustatu lõpule.

mv Ettevõtja on füüsiline isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning kaupade müük või teenuste osutamine on talle püsivaks tegevuseks, ning seaduses sätestatud äriühing (Äriseadustik, §1). Ettevõtja on seega ettevõtlik isik, kes oma ettevõtlusideed rakendab.

mv Ettevõtlus on kasu saamisele suunatud tegevus, võimaluste nägemine ja ärakasutamine, sellega seotud riskide võtmine.

Ettevõtja võib ettevõtlusest saada mitmesugust kasu, seda ei tohi samastada kasumiga rahalises mõttes, ettevõtlus peab pakkuma ka muid hüvesid (näiteks eneseteostust, suuremat vabadust, panust piirkonna arengusse, töökohtade loomist jne.).

 Ettevõtluses on oluline roll väärtuspakkumisel, väärtusahelal ja tarneahelal.

mv Väärtusahel on strateegilise analüüsi tööriist, mis aitab kindlaks teha ettevõtte konkurentsieelise. Väärtusahela abil on võimalik kindlaks teha ettevõtte kõige olulisemad strateegilised tegevused, et mõista kulude toimimist, allikaid ja diferentseerumist.

Väärtusahel käsitleb nelja peamist apsekti:

  • Integratsiooni aste: tehakse kindlaks need tegevused, mida tehakse ettevõttes endas, mitte teistes sõltumatutes ettevõtetes.
  • Tööstuse ülevaade: turu ja ettevõttega seotud sektorid, millega ettevõte konkureerib. Koostatakse piiritletud strateegia, eesmärkide saavutamiseks.
  • Segmendi maastik: mis on need variatsioonid, mida toode ja selle artikli ostjad võivad mõjutada.
  • Geograafiline panoraam: riigid, linnad või piirkonnad, kus ettevõte konkureerib.

Väärtusahelat selgitab joonis 4 ja videolink.

joonis 4

Allikas ja videolink: https://www.fuentek.com/downloadable-item/the-value-chain

mv Tarneahel on kauba liikumine müüjalt ostjale, kauba tarne ehk üleandmine müüjalt ostjale.

Tarneahela osalisteks on rahvusvahelises kaubanduses vedajad, ekspordi- ja impordilitsentside väljastajad, toll, kauba kättetoimetamise vahendajad ehk spediteerijad.

joonis 5Tarneahela juhtimisel jätkusuutlikus ettevõttes on põhirõhk materjali-, teabe- ja kapitalivoogude juhtimisel, mis peavad olema majanduslikult stabiilsed, vähendama ökoloogilist koormust ja võimaldama samaaegselt inimväärseid töötingimusi. Võimalik on läbi viia tarbijate auditeid. Siinkohal on oluline  erinevate osapoolte omavaheline integreeritus ja tegevusjuhendite koostamine, läbiviimine ning järelevalve. Tihtipeale määratletakse tingimuste täitmise kontrollimiseks etteantud miinimum standardid. Läbi tarneahela saab mõjutada tarbijat ja tarbija saab mõjutada tarneahelat olenevalt nt sellest kui jätkusuutlik ja läbipaistev ettevõte on.

Accept Cookies