4. Mida on õppida spordikindluse uuringutest?
4. MIDA ON ÕPPIDA SPORDIKINDLUSE UURINGUTEST?
Kui Bandura keskendus enesekindluse sisemistele allikatele, siis Robin Vealey koos kolleegidega süvenes sportlaste enesekindluse allikatesse ja tegi kindlaks veel teisigi kogemusi ja asjaolusid, mis enesekindlust mõjutavad. Loe spordikindluse kohta lähemalt kastist 4. Sellele järgnev ülesanne aitab läbi mõelda, mil moel spordikindluse mudelis kirjeldatud allikad on mõjutanud sinu enesekindlust erinevate muude oskuste õppimisel.
Kast 4. Täiendusi spordi valdkonnast: Spordikindlus Tippsportlased peavad kõrget eneseusku vaimse tugevuse aluseks (Connaughton, Wadey, Hanton, & Jones, 2008) ning spordist on teada, et enesekindluse ja soorituse vahel on otsene seos (nt Zinsser, Bunker, & Williams, 2006). Robin S. Vealey (1986) leidis sportlasi uurides, et ühest küljest iseloomustab neid püsivamama iseloomuga kindlustunne oma oskuste ja võimete suhtes üldisemat, mida võib nimetada püsienesekindluseks (trait self-confidence). Püsikindlus iseloomustab seega, mil määral isik usub oma edu saavutamise võimesse. Teisest küljest ilmneb igas konkreetses olukorras situatsiooni-spetsiifiline seisundi enesekindlus (state self-confidence), mis võib hetkest hetkesse muutuda. Näiteks võib kogenud sulgpalluril olla kõrge püsieneskindlusm, et sulgpallimängus vastase ootamatu tegutsemise tulemusel kaotusseisu jäädes võib mängija kaotada usu, et tal oleks võimalik praeguse vastase mängustiili vastu rohtu leida ja uuesti initsiatiiv enda kätte haarata. Vealey ja tema kolleegid jõudsid Bandura eneseusu käsitlust täiendades järeldusele, et enesekindlus pärineb lausa üheksast allikast (Vealey, Hayashi, Garner-Holman, & Giacobby, 1988). Seega, sportlaste enesekindlust tõstavad:
Treener, kes soovib sportlase enesekindluse kujunemist toetada, saab mitmeid loetletud aspekte sihipäraselt kujundada. Kõige lihtsam on (a) toetada süstemaatilise, eakohase ja tõhusa õppimise ja treeningu läbi meisterlikkuse kogemist, (b) pakkuda õpilasele võimalusi analüüsida oma õppimist ja treeninguid ning seeläbi koguda kindlust, et ettevalmistus on adekvaatne ja piisav, (c) näidata välja, pakkuda sotisaalset tuge, (d) arendada ennast teadlikult treenerina usaldusväärseks eestvedajaks ning (e) pakkuda õpilasele õppimisel võimalust koguda enesekindlust tajutavalt sarnaste kaaslaste vaatlemisest. Ülesanne. Spordikindluse mudeli laiendamine teistesse valdkondadesse Mõtle enda enesekindluse suurenemisele vähemalt kahe oskuse õppimisel (nt võõrkeele, mõne käelise oskuse, esinemise oskuste, autojuhtimise, inimeste juhtimise oskuste vms õppimisel). Vasta järgmistele küsimustele lähtudes sellest, et spordiklindluse mudelis kirjeldatud kogemusedi ja asjaolud toetavad enesekindlust ka muude oskuste õppimisel väljaspool sporti:
|
2 Kujutlustreeningul (imagery) on soorituspsühholoogias veel mitmeid teisigi eesmärke peale eneseusu tõstmise, ent nende käsitlemine jääb kaugelt välja siinse õppematerjali mahust.