Rühmatöö eesmärgid

Üks olulisemad tingimusi rühmatöö õnnestumiseks on selguse nõue - miks tehakse just rühmatööd, mida selle rühmatöö kaudu tahetakse saavutada ja mida ära õppida.

Rühmatööl võivad olla erinevad eesmärgid ning iga eesmärgi saavutamiseks tuleks valida kõige sobivam rühmatöö meetod (strateegia):

  • uue materjali esitamine, uue info omandamine (seminar, mosaiik);
  • analüüsioskuste kujunemise toetamine (väitlused, juhtumite analüüs, simulatsioonid); sotsiaalsete oskuste kujundamine, koostöö edendamine, demokraatlike harjumuste kujundamine/demokraatia õppimine (rühmaarutelud, lumepalli veeretamine, diskussioonid, akvaarium, 5-minutine lavastus);
  • erinevate arusaamade, seisukohtade ja hoiakute väljatoomine ning tunnustamine, oma kogemuse paigutamine teadmisesse (akadeemiline vaidlus, rollimängud, intervjuu, ridade moodustamine);
  • uute ideede genereerimine, probleemilahenduse oskused (ajurünnak, juhtumite analüüs, avatud ruumi meetod);
  • võimaluste loomine õppijatele iseennast tundma õppida (iseseisvuse tunnetamine, oma tugevuste ja nõrkuste tundmaõppimine).

Rühmatöö puhul on positiivne, et:

  • suurem vastustus kandub õppijatele;
  • paraneb töö kvaliteet (ühislooming);
  • suhtlemine aktiveerub (loob õpikogukonna);
  • suureneb üksteise toetamine ja õpetamine;
  • arenevad rühmatööoskused;
  • osaliselt väheneb õpetaja töökoormus.