Levinumad müüdid
Inimestele ei tee kahju see, mida nad ei tea. Kahju teeb see, mida nad arvavad teadvat, aga mis tegelikult pole nii.
Will Rogers
Õppimist toetava hindamisega on seotud hulk väärarusaamu ja müüte. Peatume neist kolmel levinumal.
Sageli arvatakse, et kujundav hindamine on ainult (või eelkõige)
- detailse kirjaliku tagasiside andmine
- eeldab hindamismudelite koostamist kõigi õpitulemuste kohta
- protsessihinnete panemine
Kui arvate, et kujundav hindamine tähendab detailse kirjaliku tagasiside andmist, vaadake järgnevat videot:
Kas arvate, et õppimist toetav hindamine eeldab detailsete hindamismudelite koostamist? Vaadake videot:
http://www.uttv.ee/naita?id=20754
Detailsete hindamismudelite koostamine
Üha rohkem on siiski neid õpetajaid, kes teavad, et õppimist toetav hindamine pole „hindamine“ selle sõna tavalises mõttes.
Õppimist toetav hindamine toimub pidevalt õppeprotsessi vältel ning hinnetega ei pruugi sel midagi ühist olla.
Märksõnadena tuuakse välja pidev andmete kogumine õppeprotsessi eel ja ajal (st eelhindamine, vahehindamine ja protsessihindamine), õppija kaasamine andmete kogumisse, õppe kavandamisse ja õppimise eest vastutamisse (enese- ja kaaslasehindamine), võimalikult kõigi õppijate, aga loomulikult ka õpetajate teadlikkus olulistest õppe-eesmärkidest (eesmärkide tutvustamine, jagamine, ühine sõnastamine) ja sellest, milline sooritus/töö nende eesmärkide saavutamist või nende poole liikumist näitab (hindamismudelite, hindamiskriteeriumite kasutamine), motiveeriv / kirjeldav tagasiside, mis annaks õppijale teada, kus ta on ja mida konkreetselt teha, et astuda järgmine samm oma arengus.
Kõigi nende tõepoolest õppimist toetava hindamisega seostuvate märksõnade puhul on oluline mitte unustada küsimust: Miks?
Nii hindamismudelite, kirjaliku tagasiside, kui ka õppijate taseme ja edasimineku kohta info kogumise puhul ei tohiks need saada asjaks iseeneses – neid on tarvis just sedavõrd ja sellises mahus, et need toetaksid võimalikult hästi võimalikult kõigi õppijate õppimist.
Ei rohkem, ei vähem.
Loe lisaks!
Õppimist toetava hindamise rakendamist takistavad ka mitmed laiemad õppimise ja õpetamisega seotud müüdid. Neist on lühike ingliskeelne ülevaade näiteks Valerie Straussi artiklis "Seven misconceptions about how students learn".